Dead in Vinland – vikingská survival hra

Ťahová RPG hra Dead in Vinland nie je žiadnou novinkou. Vyšla už v roku 2018 pod taktovkou francúzskeho štúdia CCCP. Napriek tomu je však táto hra malý klenot medzi survival indie hrami a rozhodne by nemala chýbať na „to play“ liste nikoho, kto si rád zahrá nevšedné survival hry.

Inšpirácia históriou?

Vinland bola oblasť Severnej Ameriky osídlená Vikingmi okolo roku 1000 nl, pravdepodobne na území dnešného Newfoundlandu. Tu sa najskôr inšpirovali tvorcovia hry Dead in Vinland, ktorá sa odohráva na tajomnom ostrove Vinland, ktorý priťahuje vraky lodí z celého sveta. Ostrov vyzerá veľmi podobne ako L'anse aux Meadows, má medvedíky čistotné, ktoré preživšie stotožňujú s divokými mačkami, a dokonca tu sú paradajky, ktoré neboli do Európy privezené až o niekoľko storočí neskôr. Avšak Dead in Vinland nie je len o histórii. Je to ťahová survival hra o vikingskej rodine na kúzelnom ostrove, ktorý obývajú božsky modrí ľudia, kmeň vedený bojovníkom zberateľom lebiek menom Bjorn a cestovatelia z iných krajín, vrátane Afriky a Japonska .

O čom je príbeh

To je aspoň prvá myšlienka našich stroskotancov, ktorých more vyplaví pri ostrove Vinland. Dobrosrdečný otec Eirik, praktická matka Blodeuwedd, hašterivá teta Moira a vzdorovitá pubertiačka Kari – to je rodina, ktorá musela v noci utiecť zo svojho domova medzi ostatnými vikingmi. Ich vlastný kmeň sa ich snažil zbaviť tým, že im v noci podpálil strechu nad hlavou a so zbraňami si počkali, kým rodinka vylezie z chyže von. Našťastie Eirik bol pohotový a podarilo sa mu celú rodinu dostať k lodi a odviezť preč. Aj keď situácia momentálne vyzerá bezútešne, aspoň žijú. Ale rodina chce odpovede. A ty Eirik buď nemá alebo dať nechce. Dead in Vinland je krásnym príkladom hry, ktorá nepremárnila šancu obratne rozprávať zaujímavý príbeh. S ním tiež dokonale spája systém rozhodovania a survival prvky . Čoskoro sa Eirik, Blodeuwedd, Kari a Moira (a postupne aj ďalší hrdinovia), stanú aj vašou rodinou, pretože sa do postáv dokonale vcítite. A našich hrdinov čaká jasná úloha - vybudovať si nový domov. Avšak nič nie je také jednoduché. Na ostrove totiž železnou rukou vládne nepremožiteľný Bjorn, ktorý celú rodinku začne vykorisťovať. Buď budete týždenne platiť, alebo sú vaše šance na prežitie mizivé . Našťastie všetko nemusíte oddrieť v štyroch ľuďoch. Pri prieskume ostrova narazíte na mnoho ďalších postáv, ktoré sa budú chcieť pridať k vám do kempu, a tým pádom získate ruky navyše. Ale nielen to – každá z postáv má svoju unikátnu povahu, príbeh aj pozadie. A vy ho postupne spoznávate.

Je potrebné sa postarať o všetky

Dead in Vinland je to, že ide o vyvažovanie potrieb ľudí. Skupina preživších má každú noc hlad a smäd, takže je nutné sa postarať o zhromažďovanie jedla a vody počas dňa. Tiež je potrebné vylepšovať tábor, preskúmavať ostrov a správne priradiť každému funkciu v tábore. Každá práca má totiž negatívne dopady - vyslanie niekoho na lov ich unaví, stoja tri šípy a existuje šanca, že sa vráti zranený, ale s hromadou surového mäsa a kožou. Zber bobúľ môže mať za následok uhryznutie kliešťa a následnú dlhotrvajúcu chorobu. Prieskum so sebou zase nesie riziko, že sa dostanete do nechceného boja a zomriete. A aj pri obyčajnom zbere vody si môžete zlomiť zápästie.

Na druhú stranu, pri postavách nemusíte myslieť na toaletu, kúpele či iné veci. Potrebujú len jedlo a vodu raz denne . Niekedy dokonca nie sú ani smädní, keď je čas podať pitie, čo je úľava po hrách na prežitie, v ktorých treba celý deň konzumovať jedlo a piť vodu, aby sa človek vôbec dožil večera.

Ťahová stratégia

Hlavná vec, ktorá odlišuje Dead in Vinland od väčšiny ďalších hier na prežitie, je, že je ťahová. Každému hneď ráno určíte jeho rolu, kde as kým bude pracovať. Je dobré pozerať sa na štatistiky postáv, každá z nich vám bude najviac prospešná niekde inde, podľa toho, k čomu majú talent a nadanie. Štatistiky je možné samozrejme počas hry rôzne vylepšovať – či už opakovaním danej činnosti alebo pomocou špeciálnych predmetov, ktoré môžete získať ako odmeny v prieskume ostrova. Deň je rozdelený do troch častí - ráno, popoludní a večer. Ráno priradíte postavám úlohy, kliknete na tlačidlo, ktoré vás posunie do ďalšej fázy dňa a medzitým uvidíte vyhodnotenie vašich volieb . Popoludní môžete postavy rôzne premiešať a dať im inú prácu s niekým iným, keď usúdite, že nemajú potrebnú efektivitu. Ďalším odkliknutím sa dostanete do fázy večera, kedy sa všetci obyvatelia kempu zhromaždia pri ohni. Tu sa naje, napijú a majú čas sa navzájom spoznať a vybudovať si pevnejšie vzťahy.

Vzťahy sú dôležité

A práve medziľudské vzťahy hrajú celkom dôležitú úlohu v celej hre. Hoci sa totiž Dead in Vinlad tvári ako klasická survival hra, pod povrchom je to skôr hra o rozhodovaní, rozvíjaní príbehu a vzťahov . Pokiaľ sa na túto časť úplne vykašlete alebo sa budete k ostatným správať zle, asi vás potom prekvapí epilóg po konci hry, keď väčšinu postáv stretne mrzutý či priam katastrofický osud. Ako sa dajú dobré vzťahy budovať? Buďte v dialógoch na seba milí, nepúšťajte sa do zbytočných hádok, a hlavne dajte svojim postavám čas na to, sa vzájomne spoznať. A to urobia najlepšie pri práci. Pri spoločnej práci. Pokiaľ teda spolu dve vaše postavy veľmi nevychádzajú, priraďte ich k rovnakej úlohe a oni si postupom času k sebe nájdu cestičku . Všetko teda záleží iba na vás. Dokážu sa odcudzení manželia znovu vrátiť k sebe alebo sa manžel radšej uchýli do otvorenej náruče milenky? Zvládne si dcéra vybojovať svoje miesto alebo sa z nej stane ušliapnutý rodinný typ? Zostane hašterivá Moira navždy sama alebo sa zmení, keď dovolí láske vstúpiť do jej srdca? Všetky vaše voľby majú zmysel. A dôsledky.

Prežívanie nie je veselé

Vyhliadky na prežitie nie sú v Dead in Vinland úplne ružové. Postavy majú tak aj štatistiku depresie , ktorá rastie bez ohľadu na to, čo robia, a môže byť pravidelne znižovaná len postavením hostinca. (Je to len lavička, stoličky a domáce pivné zariadenie, ale funguje to, aj keď by to problém skôr malo zhoršiť.) A potom sú tu ešte Bjornoví bojovníci, ktorí požadujú týždennú daň a napádajú prieskumníkov na prvý pohľad. Zo všetkého, čo si pracne vypestujete, nájdete či pozbierate, musíte odvádzať nemalý počet tomuto vydriduchovi. Čoskoro vás to prestane baviť, ale čo s tým môžete robiť? Existuje vôbec spôsob, ako sa Bjorna zbaviť a žiť mierumilovný život? Možno vám v tom pomôžu vaši spoločníci, možno budete musieť podplatiť pár bôh, alebo možno bude stačiť len kolektívna snaha o lepšie zajtrajšky.

Boj nie je jednoduchý

Boj je inšpirovaný Darkest Dungeon tým, že poradie je dôležité a keď postavy útočia, posúvajú sa na rôzne pozície. Každá strana sa postaví do dvoch stĺpcov, takže postavy ako berserkové môžu stáť vpredu s krehkými lukostrelcami a čarodejnicami vzadu. Schopnosti ako vyhrážanie a tlačenie dovoľujú obom stranám manipulovať s postavením druhých, čo vytvára zaujímavé taktické možnosti, hoci akonáhle si na ne zvyknete, upadnete do rytmu opakovania efektívnych kombinácií. Štatistiky boja nemožno nijako vylepšovať . A tak jediným, čo vám zostáva na pomoc v boji, je kováč a jeho schopnosť vyrobiť vybavenie. Toto vybavenie však funguje iba obmedzený čas a poskytuje tak dočasný buff. Pravidelne teda svojho kováča zamestnávajte a pred každou výpravou si skontrolujte, že máte potrebné vybavenie na prieskumných postavách.

Prieskum je nevyhnutný

Aj keď prieskum môže vyvolať boj, odhaľovanie ďalších častí ostrova je zásadné, pretože je to jediný spôsob, ako nájsť udalosti s rôznymi voľbami, ktoré poskytujú užitočné zásoby, ako sú napr. huby na rozloženie ohňa. Niektoré z týchto udalostí výrazne posunú vaše príbehové linky . Všetko sa ale v zásade obmedzí na hody kockou, ktoré vás občas dokážu naštvať. Každá postava disponuje inými schopnosťami a vlastnosťami. Pokiaľ teda narazíte na vec/udalosť/postavu, kde je potrebné niečo riešiť, dostanete na výber, s ktorou postavou do toho chcete ísť. A aj keď má daná postava vylevelované skills napríklad na 99%, aj to jedno percento môže urobiť zásadný obrat v príbehu. Všetko teda nie je len o schopnostiach, ale aj o poriadnej dávke šťastia . Potom tu sú ďalšie druhy náhodnosti, ako náhodné počasie, ktoré niekedy spôsobí trojdňový dážď, ktorý nechá všetko mäso na sušiacom ráme zhniť a pridá poriadnu dávku depresie všetkým postavám. Alebo súboj urážok, kde musím vybrať z troch odpovedí, aj keď vidím len prvých pár slov každé.

Vyberte si správnu obtiažnosť

Hra vás nebude príliš vodiť za ručičku. K dispozícii je rýchly tutoriál na začiatku hry, ale potom si na všetko ťažké budete musieť prísť sami. A niekedy aj tou horšou cestou. Vždy ale môžete hru reloadovať. Síce tým prídete o všetky savy, ktoré sú novšie ako ten, do ktorého sa načítate, ale niekedy nie je zvyšok. Avšak v prípade, že ste si zvolili hru hrať na tú najťažšiu obtiažnosť - True Viking , máte smolu. Hra sa neukladá, realoading tak nehrozí a navyše, pokiaľ vás zabijú v boji, je to permadeath a hra končí. Tak rovnako ale hra môže skončiť aj na ľahšej obtiažnosti - a to v prípade, keď zomrie niekto z vašej rodiny. Ostatní spoločníci môžu zomrieť bez postihu, navyše ich aj sami môžete kedykoľvek z kempu vykopnúť. To, že sami v lesoch asi veľmi dlho neprežijú, spomínať snáď ani nemusím.

Krásna podívaná

Okrem bezchybne fungujúcej (a občasne vďaka tomu frustrujúcej) hernej mechaniky a skvelého príbehu je hra aj na prvý pohľad krásna. Postavy sú skvele nakreslené, prostredie je nádherné . Animácia v kombate je tiež podarená. Pri prieskume sa tiež stretnete s mnohými unikátnymi krásne nakreslenými lokáciami. Hudba je tiež príjemná, nerušivá, a hlavne vám nelepí v hlave na ďalšie tri dni.

Dead in Vinland nemá prepálené požiadavky, takže ju dobre rozbehnú aj slabšie stroje. Pokiaľ ale máte iba pracovný notebook s integrovanou grafikou, odporučila by som sa poobzerať skôr po trochu silnejšom hernom počítači alebo hernom notebooku . Dobrá správa je, že aj za málo peňazí môžete získať pomerne slušný výkon, keď sa pozriete napríklad na predvádzacie notebooky a počítače. Aké sú teda minimálne požiadavky?

Procesor: AMD Athlon II X4 640 3.0GHz

Grafika: GeForce GTS 450

RAM: 2 GB RAM

Hra zaberie 2 GB na SSD disku.

Hlavná vec, ktorá mi pomáha odpustiť Dead in Vinland jeho nie veľmi veľké chyby, je tá skvelá rovnováha medzi katastrofou a spásou. Všetko neustále balansuje na hrane skazy, ale vždy je tu cesta, ak sa veci povedú dobre. Tento svet rozhodne nie je pre slabé povahy, ale na konci tunela možno nájsť svetlo, pokiaľ ho usilovne hľadáme. Zároveň hra dáva dostatok priestoru na rozvíjanie charakterov postáv a na veľa z nich mi ku koncu hry veľmi záležalo . Môžete sa tiež sami rozhodovať, ako určité veci vyriešiť a rozhodnutia majú naozaj vplyv na výsledok hry. Dead in Vinland hodnotím kladne a určite sa k tejto hre ešte niekedy vrátim, len aby som skúsila urobiť niektoré rozhodnutia inak.