Spiritfarer: Farewell Edition – pokojná hra o smrti, ktorá má naučiť dať zbohom

Smrť je neodvratnou súčasťou života, a predsa sa o nej dostatočne nehovorí a nijako sa na ňu ako spoločnosť nepripravujeme. A keď potom nakoniec príde a opustí nás niekto skutočne blízky, môže to byť šok. Možno aj preto sa tvorcovia z Thunder Lotus Games rozhodli vytvoriť adventúru, ktorá predstavuje smrť v trochu inom svetle a pomáha sa rozlúčiť a vyrovnať s odchodom našich najbližších . Aj keď Spiritfarer nie je úplne novinkou (táto hra vyšla v roku 2020), určite patrí na zoznam „cozy games“, ktoré stoja za to si zahrať. Kanadské štúdio Thunder Lotus Games už má za sebou hry ako Jotun alebo Sundered a zaujímavosťou je, že medzi kmeňových vývojárov patria bývalí zamestnanci z pobočiek Ubisoftu.

Kľudný príbeh

Každého občas omrzí jeho práca a rozhodne sa, že je potrebné sa posunúť ďalej a buď skúsiť niečo iné alebo si dopriať zaslúženého odpočinku. Toto rozhodnutie urobil aj Charón, ktorý túto nie práve dobre platenú prácu prenechal vám – mladému dievčaťu menom Stella a jej kocúrovi Daffodilovi . Stella sa tak stáva novým Spiritfarerom a jej úlohou je priviesť duše zosnulých k večnému odpočinku. Hneď na začiatku hry si Stella uvedomí, že stará Charonova loď vôbec nebude postačovať , a tak sa vydá pre novú, väčšiu as mnohými možnosťami vylepšenia. Okrem lode, na ktorej si môžete postaviť všetko, čo budete vy alebo zablúdené duše na svojich cestách potrebovať, je k dispozícii aj pomerne veľká mapa. Bezstarostná rieka Styx je tak skôr akýmsi oceánom, kde sa skrýva mnoho ostrovčekov, zákutí a tajomstiev, ktoré čakajú na objavenie.

Rozmanité postavy

Ako hra postupuje, na lodi sa vám nahromadí veľké množstvo duší. A s väčšinou sa Stella pozná zo svojho pozemského života. Ako jediná tiež vlastní ľudskú podobu, všetci ostatní vystupujú ako zvieratá. Každý z nich disponuje širokou škálou ľudských vlastností a postupom času tiež môžete objaviť ich pohnuté osudy a objaviť traumy , ktorými si museli ako ľudia prejsť. Niektorí z nich sú spočiatku sympatickí, aby sa vzápätí priznali k hrozným veciam, iní pod tvrdou škrupinou skrývajú zlaté srdce, ale nikto po vás našťastie nechce, aby ste rozhodovali, či patria do neba alebo do pekla. Všetci majú totiž jeden cieľ - a to je večný odpočinok. Kým sa tam však dostanete, každá duša si musí prejsť svojou poslednou cestou a vy im v tom budete pomáhať . Každé zo zvieratiek stojí o vlastný príbytok, o dostatok objatí a tiež o jedlo. Na uspokojenie chuťových buniek si môžete postaviť štartovnú kuchyňu, ale po pár objavoch a návštevách priľahlých ostrovov zistíte, že si môžete postaviť vlastné políčko, záhradu, mlyn či pivnicu na fermentovanie a uspokojiť chuťové bunky aj tých najnáročnejších stravníkov. Tak ako živí, aj mŕtvi sú pekne vyberaví. Niekto uprednostňuje jednoduché jedlá, ďalšie by jedol iba dezerty, nájdeme tu aj striktné vegánov, alergikov na laktózu či jedincov, ktorých neohromí ani trojchodové luxusné menu.

Stavanie a vylepšovanie ako kľúčový prvok

Loď je váš domov a tiež dočasným domovom všetkých duší, ktoré ste na cestách našli. Je teda na vás, aby ste loď maximálne prispôsobili potrebám všetkých. A s tým vám milerád pomôže žralok Albert, ktorý vlastní jedinú lodenicu v okolí. S jeho asistenciou si môžete prispôsobiť veľkosť lode, základné vybavenie, ale napríklad aj vylepšenie odolnosti . Do niektorých častí máp sa totiž nemôžete dostať, pokiaľ nemáte loď dostatočne odolnú proti ľadovcom, plávajúcim krám či neporiadku. Na všetky vylepšenia však musíte mať dostatočný obnos peniazkov a potrebné materiály. Časom sa tak na lodi môžu objaviť poľnohospodárske budovy - ako je napríklad kravín, chlievik pre ovečky, klietkové záhrady, polia či sád . Neobídete sa však ani bez kováčne, tkáčovne, píly, smaltovne či drvičky na kameň. Na stavanie a vylepšovanie budete potrebovať aj neobvyklé materiály. K tomu vás pri prejazde určitou oblasťou oslovujú zvieratká, či si nechcete nachystať blesky do fľaše, prípadne pochytať meteority alebo medúzy. Najvzácnejšie suroviny a nákresy je však možné získať len ak vylepšíte aj Stelline schopnosti. Každá duša vám za prevoz platí špeciálnym žetónom. Tento žetón potom stačí obetovať pri zvláštnom oltári, ktorý je na niektorých ostrovoch, a vďaka tomu získate vylepšené schopnosti . Medzi ne patrí napríklad dvojskok, plachtenie alebo možnosť používať zipline.

Nevyhnutný koniec

Po tom, čo sú pasažierovi splnené všetky jeho priania, väčšinou vám povie, že chce byť chvíľu sám a premýšľať o svojom živote. Akonáhle sa vyrovná so svojou minulosťou a uzavrie všetky dôležité kapitoly svojho už vyhasnutého pozemského života, požiada vás o odchod k Everdoor. Tam nastáva posledná rozlúčka, pretože duša došla pokoja. Práve v tom je najväčšia sila Spiritfarera. Učí totiž, že nič netrvá večne as niektorými ľuďmi sa musíme skôr alebo neskôr navždy rozlúčiť . Skôr teda ako na šikovné prsty, je hra náročná na psychiku. Postupne si ku každému obyvateľovi lode totiž tvoríte puto a on vám odkrýva svoj životný príbeh. Samozrejme nie s každým sa dá hneď sympatizovať ak niektorým postavám som si napríklad osobne nevytvorila vzťah vôbec. U ostatných to naopak vôbec nebolo ťažké, ao to horšie potom bolo lúčenie pri posledných dverách . Zároveň vo vás hra zanechá trošku nepríjemné pocity. Urobili ste pre svojho umierajúceho deduška dosť? A čo vaša babička, ktorá zostala sama, voláte ju dosť často? Čo vaša teta alebo strýko, ktorí sa zdajú vždy dobre naladení na rodinných oslavách, ale v skutočnosti sami doma zaháňa osamelosť jedlom alebo alkoholom? Nie je veľmi neskoro pre svojich najbližších ešte niečo urobiť?

Nádherné spracovanie

Čo sa týka vizuálu, hra je jedným slovom nádherná. Štylizácia ako by vypadla z detskej knižky a celá hra má veľmi pokojnú atmosféru , čo silne kontrastuje so závažnosťou tematiky. Nikde na vás nečaká žiadny súboj, jednoducho len nastavíte kurz a čakáte, až vás loď dovezie na miesto určenia. Každý z ostrovčekov je špecifický , a tak na vás čaká prehliadka ázijských dediniek, horských štítov, japonských ostrovov, bavorských domčekov, predmestí Londýna, industrializovaných miest a pod. Celý gameplay podčiarkuje príjemná hudba. Ovládanie je veľmi jednoduché, v podstate sa jedná o takú plošinovku, kde len chodíte alebo skáčete.

Rozbehne to môj herný notebook?

Spiritfarer: Farewell Edition nie je vôbec náročná na hardvér. Ak vlastníte doma herný notebook alebo herný počítač , v pohode to na ňom rozbehnete. Smútiť však nemusíte ani v prípade, že herné zariadenie nevlastníte. Hra pobeží v poriadku aj na slabších strojoch s integrovanou hernou grafikou.

Hoci je to neuveriteľné, na hre som nenašla jediný negatívny aspekt. Dosýta som si užila stavanie a upgradovanie lode, staranie sa o potreby pasažierov aj prieskum nádherných lokácií. Úlohy boli zmysluplné a nebola ich nadmiera. Každá postava je skvele napísaná a prináša do hry rozmanitosť. Ovládanie je intuitívne a nenarazila som na jediný bug.