Prepadnite sa do sveta ako z Pixaroviek - Kena: Bridge of Spirits

Vizuál, ktorý vás uchváti na prvý pohľad, skvelý gameplay a najmä melancholický príbeh o tom, ako veľmi môže ublížiť zloba, nenávisť a zášť. Hra Kena: Bridge of Spirits, vyšla na Playstation v roku 2021 a na konci roku 2022 sa dočkala portu aj pre hráčov na PC. Nažhavte si tak svoje herné počítače či notebooky a ponorte sa naplno do fantastického dobrodružstva.

Od animovaných filmov k hre

Kena má veľmi zaujímavý pôvod. Vznikla totiž vďaka spojeniu filmového priemyslu s kreativitou herného štúdia. Po absolvovaní štúdia multimédií sa dvaja kamaráti rozhodli založiť vlastné nezávislé štúdio Ember Lab, ktoré sa špecializuje na tvorbu počítačovej animácie (CGI). Ich schopnosti vytvárať ohromujúce vizuálne efekty ich priviedli k veľkým korporátnym klientom, ako je Coca Cola alebo Hisense. V štúdiu v tom čase pracovalo okolo 15 členov a rozhodli sa, že chcú od animákov postúpiť na pole hier. Spojili sa tak so spoločnosťou Sparx, čo je veľká a významná animačná, reklamná a filmová spoločnosť, ktorá na kľúč dodáva herným a filmovým štúdiám rôzne externé, najmä počítačové a animačné práce. Vypomáhali napríklad na veľkofilmoch ako je Avengers. Star Wars, Korytnačky Ninja či Jurský svet. Štúdio Sparx spolupracovalo ale aj na herných trhákoch – ako je napríklad Call od Duty alebo Deus Ex. A spojením týchto dvoch spoločností vznikla skvelá príbehová akčná adventúra Kena: Bridge of Spirits. A v hre je nádych filmového plátna naozaj poznať. Hneď od prvých sekúnd máte pocit, že ste sa ocitli v Pixarovciach.

O čom je príbeh?

Pozerať sa na bežné veci novými očami, to je hlavná téma celej hry. A vzťahuje sa to nielen na samotný príbeh, ale koľkokrát aj na hrateľnosť. Príbeh a svet sa točia okolo dediny sužovanej tragédiou. Jej obyvatelia zmizli, boli zničení nešťastím, a ich bolesť fyzicky otrávila kedysi živú pôdu. Táto bolesť pritiahla Kenu, mladú sprievodkyňu duchov, aby hľadala zdroj traumy a uzdravila ho. Jej spojenie so svetom duchov umožňuje pomôcť duchom dediny nájsť mier a tým odstrániť skazenosť, ktorá ovládla krajinu, a obnoviť ju do svojej pôvodnej podoby. V každej časti hry vyrážate nájsť jedného konkrétneho utrápeného ducha a pomáhate mu dôjsť izby. Celkom sú to tri hlavné duše, ktoré nákaza zbavila ich zmyslov, citov i pôvodnej podoby. Všetky priechody lokalitami sú vlastne o skladaní príbehu, kto títo ľudia sú a čo sa z nich stalo a najmä – prečo. V každom z nich nielen pomáhate oslobodiť ľudského ducha, ktorý bol znetvorený do mocného a nebezpečného bossa svojou traumou - tiež pomáhate dušiam ľudí, ktorí ich milovali, ale nedokážu sa k nim dostať. A práve početné interakcie s dušami, ktoré nájdete v každej časti hry, dávajú zničenému miestu svoj vlastný charakter a občas sa dá dokonca cítiť život, ktorý kedysi v teraz spustošenom mieste kvitol. V podstate teda sa teda v hre pohybujete veľkým svetom, ktorý tvorí zničená dedina a jej okolie. Hľadáte pokrútené duše ľudí, ktorí tam kedysi žili a ktorí vám pomôžu rozlúsknuť ďalšie indície toho, čo sa tam stalo. A aj keď je na každom kroku cítiť zvláštnu kliatbu, ktorá zničila okolie, môžete si všimnúť, že príroda sa sama snaží o obnovu a berie si späť všetko, čo bolo kedysi jej. Pri týchto potulkách Kena často narazí na zdroj tejto kliatby – obrie srdce, ktoré vyzerá ako zlá mäsožravá kvetina. A tu treba zničiť, inak sa miesto nemôže obnoviť do svojej pôvodnej podoby. Toto srdce však nie je také ľahké zabiť – vždy ho bránia nepriatelia, ktorých treba poraziť.

Kto je ale vlastne Kena?

Čo však v rozprávaní chýba, je samotná Kena. Hra naznačuje, že v minulosti Kena prešla nejakou podobnou tragédiou, ako duša, ktorá sa nachádza v dedine. Trauma dokázala spracovať a teraz pomáha ostatným dôjsť k pokoju. Pred vyvrcholením príbehu hra krátko zabehne do minulosti Keny, ale všetko rýchlo a jednoznačne uzavrie, takže jej príbeh pôsobí deravo a neucelene. Kena si navyše neprejde žiadnym osobnostným posunom a viac-menej na konci hry je úplne rovnaká ako na začiatku. Je trochu škoda, že sa tvorcovia nevenovali viac našej hlavnej postave, pretože si osobne myslím, že priestor by pre to určite bol. A aj mne by zaujímalo, prečo Kena bola určená ako duchovná sprievodkyňa a čo ju má táto cesta naučiť.

Roztomilí čierni pomocníci

Obnoviť zničené miesta a doviesť miestnych obyvateľov k pokoju nie je jednoduchá úloha. A takto náročný úkon by Kena nikdy nemohla zvládnuť sama. Našťastie ani nemusí. Na svojich potulkách krajinou totiž naráža na spirituálnych spoločníkov – malé roztomilé škriatkov Rot. Tieto čierne roztomilé chumáčiky budete nachádzať pod kameňmi, v truhlách av ďalších úkrytoch, kde sa schovávajú pred nebezpečenstvom. S pribúdajúcim počtom sa nielen zvyšuje množstvo vašich nasledovníkov, ale Rot vám tiež prepožičia svoju magickú silu pri boji so zlom. Vďaka tejto moci môžete uzdravovať krajinu alebo dokonca aj odstrániť prekážky, ktoré vám blokujú cestu. Najdôležitejšiu časť svojej práce ale Rot odvádzajú v boji.

Príjemná prechádzka s nevyhnutným bojom

Kena má k dispozícii špeciálnu magickú palicu, ktorá zvláda ľahké a ťažké útoky, ktoré môžete kombinovať , ale aj v normálnom režime vám nepriatelia dokážu spôsobiť značné poškodenie a môžu vás vykoľajiť, pokiaľ nebudete dostatočne pozorní. Rovnako ako v podobných akčných hrách máte úhyb, ktorý vás väčšinou dostane z problémov, a môžete vytvoriť obmedzený duchovný štít, ktorý zastaví útoky. Ten však príliš nevydrží - po pár zásahoch sa rozbije, čo vás odmrští a spôsobí dodatočné poškodenie. Na začiatku hry sú teda boje trošku väčší oriešok. Ako sa ale budete prehrýzť hrou ďalej, postupne odomknete možnosti ako pretvoriť palicu na lúk a strieľať spirituálne šípy. Keď sa tiež naučíte, ako správne odraziť útok, môžete nepriateľov prekvapiť, čo vám poskytne ideálnu príležitosť na útok s kritickým poškodením. Počas bojov môžete poslať Roty, aby útočili a odvádzali pozornosť nepriateľov, čo vám umožní zasadiť niekoľko úderov navyše alebo zaútočiť na slabé miesto. Škriatkovia tiež zvyšujú poškodenie, ktoré Kena udeľuje a môžu aj zastaviť respawning nepriateľov. Pri bojovaní s Rotmi ale musíte premýšľať a vymyslieť stratégiu, ako ich čo najlepšie využiť. Často je nevyhnutné vyradiť menších a slabších nepriateľov, aby ste nahromadili bojové body pre Rotov, ktorí vám potom pomôžu väčších a odolnejších nepriateľov zneškodniť ľahšie. Kombinácia týchto prvkov môže byť občas trochu otravná, pretože každý nepriateľ má trochu iný štýl boja a osvedčená klasika - úder, úskok, štít, vás občas dovedie k rýchlej smrti. Tiež nie je vždy ľahké v neprehľadnom a hektickom boji nastaviť správnu stratégiu, kam bude útočiť Kena ao čo sa naopak postarajú maličkí Roti. Našťastie aj pri nevydarenom útoku vás hra rýchlo vráti do akcie s čo najmenšími následkami. Hra sa pravidelne ukladá na začiatku boja, takže sa nemusíte obávať straty postupu. Pre tých, čo majú radšej čozy hry a kombatu príliš neholdujú, hra ponúka príbehový režim, ktorý sa zdá byť veľmi dobrou voľbou, s ohľadom na to, aké ťažké niektoré boje môžu byť. Ja som si osobne boja veľmi užila, pretože nejde o klasickú kombajnu, ale človek naozaj musí premýšľať – čo robí z boja zábavnú kratochvíľu.

Hádanky, kam sa pozrieš

Kena: Bridge of Spirits nie je len o súbojoch, ale predovšetkým o objavovaní. Každá lokácia sa snaží odlíšiť od ostatných nejakým určitým spôsobom, avšak celkovo možno povedať, že sa príbeh odohráva v zalesnenej oblasti s dozvukmi ázijskej kultúry. Hra ponúka mnoho rôznych hádaniek, prekážok a ďalších aktivít, na ktoré môžete naraziť pri prechode mapou. Autori sa neboja využiť schopnosti, ktoré postava získava, nielen pri bojových súbojoch, ale aj pri riešení hádaniek a odstraňovaní prekážok na ceste. Tento prvok výrazne vylepšuje herný zážitok. Pri prieskume môžete (av mnohých prípadoch musíte) využiť Roty, aby ste sa posunuli ďalej. Rotovia napríklad môžu byť poslaní na vykonanie kontextových akcií vo svete, ako je posunutie veľkých balvanov, na ktoré potom môžete vyšplhať a dosiahnuť tak niekam, kam to predtým nešlo. Často sa dostanete do situácií, keď musíte spojiť svoje schopnosti so schopnosťami Rotov. Zaujímavou činnosťou je potom obnovovanie dediny pomocou listov. Niektoré domy v dedine, ktoré treba obnoviť, nie sú prístupné na prvú dobrú. Pre prístup do nich musíte nájsť balíček či list, ktorý sa môže vyskytovať kdekoľvek na mape, a potom ho doručiť danému adresátovi. Vďaka tomu je možné zbaviť kompletne celú dedinu nákazy a získať aj množstvo odmien. Na cestách tiež narazíte na veľké množstvo truhličiek a ukrytých predmetov. Jednou z vecí, ktoré môžete v truhlách nájsť, sú aj kozmetické predmety pre vaše chlpaté pidikamarády. Na hlavu im tak môžete nasadiť slnečnicu, palacinku alebo napríklad zajačie ušisko. Vaše výtvory vo photo režime potom môžete posunúť na úplne inú úroveň. Pokiaľ sa o svojich nasledovníkov budete náležite starať a kŕmiť ich, zvýši vám povesť, pomocou ktorej budete môcť odomykať nové bojové schopnosti. Pri prieskume tiež určite narazíte na meditačné miesta, ktoré Kene zdvihnú maximálne zdravie alebo napríklad na kúzelné kamene, ktoré vylepšujú schopnosti. Jedinou nevýhodou je, že je veľmi ľahké prehliadnuť predmet, ktorý by vás poslal správnym smerom. Jedna konkrétna hádanka, ktorá vyžadovala prestrelenie niekoľkých pochodní v konkrétnom poradí, mne zabrala asi 10 minút blúdenia a premýšľania, než som si uvedomila, aké jednoduché je riešenie v skutočnosti.

Dych vyrážajúci vizuál

Aj keď je príbeh skvelý a celkovo svet funguje na výbornú, hlavným ťahákom hry je bezpochyby vizuálna stránka, ktorá beží na Unreal Engine 4. Hneď od prvej chvíle v hre som mala pocit, že som sa prepadla do animovaného filmu. Krásny animovaný svet navyše nenarúšajú žiadne šípky, vyznačené body, minimapa ani iné prvky rozhrania. Naplno si tak užijete krásne okolie. Každý z regiónov v hre má svoj osobitý ráz, budete sa prechádzať po lesoch, otvorených krajinách, snehom zaviatych horách, všade je nejaký ten vodopád, skrátka úchvatné scenérie hra doslova sype z rukáva. Animácie sú úplne luxusné a naplno si ich vychutnáte v cut scénach. Kena by sa ihneď mohla zaradiť po bok Disneyho princezien alebo postavičiek z Pixaroviek. Hra skrátka vyzerá, ako keby ste hrali animovaný film. Musím tiež vyzdvihnúť hru svetiel, s ktorou si tvorcovia naozaj vyhrali a celé prostredie tak vyzerá úplne úchvatne a realisticky. Doslova každý jeden záber v hre má svoju atmosféru, unikátne nasvietenie, výbornú kameru a strih. Všetku túto vizuálnu nádheru navyše podčiarkuje emocionálna hudba, ktorá ešte viac umocňuje príbehy duchov. A vo vašej duši tak neodbytne rezonuje pocit, že týchto kedysi ľudí nemôžete zachrániť, ale môžete im pomôcť ísť ďalej a odpustiť si.

Aj keď bola hra pôvodne určená pre Playstation, má výbornú optimalizáciu. Pre hranie Keny určite nebudete potrebovať herné delo za štyridsaťtisíc, avšak na svojom starom notebooku s integrovanou grafikou si ju rozhodne nezahráte. Pokiaľ teda zistíte, že na svojom železe už to nepôjde, poobzerajte sa po novom hernom počítači alebo hernom notebooku . Ide to aj s obmedzeným budgetom – napríklad s predvádzacími kúskami, ktoré môžete kúpiť s obrovskou zľavou. Aké odporúčané požiadavky teda vývojári zverejnili?

Procesor: AMD Ryzen 5 2600X / Intel i7-6700K

Grafika: AMD Radeon RX Vega 56 8GB / Nvidia GeForce GTX 1070 8GB

RAM: 16 GB

Hra zaberie 25 GB na SSD disku.

Kena: Bridge of Spirits je rozhodne hra, ktorou stojí za to si zahrať. Má skvelý príbeh, ktorý je napísaný tak, že vám na ostatných dušiach začne skutočne záležať. Svoju úlohu tu zohráva aj tajomstvo, ktoré musíte rozkryť, aby ste zistili, čo sa vlastne v dedine stalo. Súbojový systém mi vyhovoval, a aj keď som občas stratila nervy pri nepodarenej bitke, nakoniec sa ukázalo, že stačí iba lepšie premýšľať a plánovať. Prostredie je naozaj úchvatné, vývojári sa s grafickou stránkou naozaj vyhrali na výbornú. A malí roztomilí Roti boli vlastne len čerešničkou na torte tejto krásnej a emocionálnej hry.