Ponorte sa do temnej slovanskej mytológie v hre Black Book

Slovanská mytológia je vždy zásah do čierneho. Skvelým príkladom je zaklínačská séria, ktorá zaznamenala veľký úspech – a to nielen v hernom priemysle, ale najmä na poli literatúry aj v seriálovom odvetví. Teraz sa s podobnou tematikou na trhu objavila ďalšia hra, aj keď tentokrát nejde o veľkolepé RPG. Skromný titul Black Book spadá do kategórie roguelike hier, v ktorých si zostavujete vlastný balíček kariet, s ktorým potom bojujete s monštrami. Hra Black Book uzrela svetlo sveta v auguste 2021 a na svedomí ju majú vývojári z nezávislého štúdia Morteshka.

Miesto kariet stránky z knihy

Hneď na začiatok je však potrebné povedať, že pokiaľ očakávate rýchlu hru v štýle Slay the Spire, budete sklamaní. Black Book je totiž zameraná na príbeh. Namiesto toho, aby ste sa z nuly na hrdinu stali približne za hodinu (len, čo si nakúpite / pozbierate dostatočne silný balíček kariet), musíte si prejsť spletitým príbehom, ktorý skladá dráma a postavy do celistvého a smutného rozprávania. Vaše voľby majú skutočne zmysel – môžete totiž výsledky vašich volieb vidieť väčšinou ihneď. A to, akú cestu si vyberiete, samozrejme ovplyvní aj koniec. Navyše v hre nezbierate karty, ale stránky z temnej Čiernej knihy.

Melancholický príbeh

O čom teda Black Book vlastne je? V izolovanom kúte ruského vidieka žije Vasilisa, budúca čarodejnica, ktorá sa vzdáva svojho remesla, aby sa mohla vydať za muža svojho života. Pred svadbou však jej snúbenec zomrie za záhadných okolností. Zlomená svojim žiaľom nemôže pochopiť čo a hlavne prečo sa jej to stalo. Nakoniec sa jej smútok a bezmocnosť pretaví v odhodlaní - chce svojho milého za každú cenu späť. Toto rozhodnutie ju prinúti obnoviť svoje učenie čarodejníctva a hľadať artefakt známy ako Čierna kniha. Čierna kniha má vraj splniť prianie každého, kto dokáže prelomiť všetky sedem pečatí. Procesom ju vykonáva jej starý strýko, tiež čarodejník, s ktorým teraz býva pod jednou strechou. On jej ukáže, ako získať Čiernu knihu, a naozaj ju Vasilisa po chvíli získava. A stáva sa tak miestnym Koldunom – veštkyňou, múdrou či ak chcete čarodejnicou – a začína pomáhať miestnemu obyvateľstvu, zatiaľ čo pokračuje vo svojom výcviku a hľadá prostriedky na prelomenie pečatí. Príbeh má vďaka tomu značne epizodický charakter. Každá pečať = jeden démon = jedna viac-menej uzavretá kapitola točiaca sa okolo osudu nejakého z nešťastníkov. Po prvých pár hodinách hrania najskôr stihnete zabudnúť, že to všetko robíte kvôli mládencovi uväznenému v pekle, ale hra vám to vždy nejako pripomenie. Príbeh potom postupne zavedie hráča do zaujímavejších miest, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ako postupujete hrou, zoznamujete sa s ďalšími zaujímavými postavami, spoznávate ruský ľudový folklór, a môžete sa dosýta kochať temnou a ponurou atmosférou. Ruský vidiek aj s tamojšou mentalitou ľudí je skvele vykreslený a dopĺňajú ho oživené ľudové povery a desivá monštrá, ktoré sa miešajú s historickými reáliami.

Zábavný gameplay

Black Book rovnomerne delí svoj čas medzi vizuálnu novelu/dobrodružnú hru a ťahové RPG. Hra je rozdelená do dní, každý s inou mapou, ktorú Vasilisa preskúmava. Každá mapa je séria uzlov, ktoré musia byť prejdené v špecifickom poradí, aby sa dosiahol cieľ, hoci existujú odbočky, na ktoré môžete, ale nemusíte ísť. Každý uzol predstavuje scénu, či už ide o nové informácie, príbehy na zistenie, obchodníkov na návštevu alebo boje. Všetko jednoducho zvládnete myšou, hoci v niektorých väčších lokáciách je trochu problém odhaliť všetko vďaka ovládaniu. Na začiatku dňa k vám prídu miestni obyvatelia, ktorí vám donesú drobný dar a prosia vás o pomoc s nejakým problémom, ktorý sa im stal. Môžete naraziť na najrôznejšie ťažkosti – démonmi zamorený mlyn, posadnuté deti, zlá úroda už druhý rok po sebe či divoký samovar. Vy sa potom vydáte na cestu pomocou mapky, než dôjdete k hlavnej úlohe. Pokiaľ ide o prieskum, v každej lokalite je ich iba pár. Voliteľné úlohy sú k dispozícii pri každej ceste a nie je dôvod neurobiť všetko na mape. Navyše ak niečo vynecháte, môžete sa pripraviť nielen o zdroje, ale aj o zaujímavé informácie z ľudových povestí, ktoré by neskôr mohli skutočne pomôcť. A ako bonus je to, že hra vám v encyklopédii postupne odomyká záznamy o skutočných dejinách, situáciách, ľuďoch a kultúre, takže môžete hru vnímať aj na základe určitého historického kontextu.

Slovenčinu nečakajte

V každej lokalite totiž získate len to, čo skutočne potrebujete. Nemusíte mať všetky znalosti sveta, ani vedieť, ako celý svet funguje. Predsa len máte jasnú misiu – a to je prelomenie pečatí, ktoré povedie k vášmu jedinému skutočnému prianiu. Získať svojho milého späť. Na posilnenie svojho vývoja čarodejnice si Vasilisa poznamenáva ľudové povesti, ktoré počujú od miestneho obyvateľstva a duchov, s ktorými sa stretáva. Väčšinu z týchto znalostí potom využijete na svojich cestách. Dosť často vám ostatné postavy kladú otázky, na ktoré musíte poznať odpoveď. Veľká časť z nich nie je potrebná pre postup, ale skôr poskytuje bonusové skúsenosti alebo umožňuje vyhnúť sa boju. Dosť často sa tiež stáva, že máte k dispozícii tri kusé informácie, z ktorých si musíte odvodiť správnu odpoveď. Hra tak poskytuje dostatočný priestor pre pocit, že sa hráči naučili niečo nové. Pokiaľ budete s rozumom v koncoch, existuje v hre dokonca aj systém pomocníka, ktorý ale znižuje odmenu za skúsenosti na polovicu. Black Book bohužiaľ nie je v slovenčine, takže pokiaľ ovládate zle angličtinu, budete mať najskôr veľký problém s porozumením príbehu aj riešení hádaniek. Navyše typicky ruské výrazy z folklóru sa ani v anglických titulkách neprekladajú, takže Vasilisa nie je čarodejnica ale koldun, démoni sú chorti a namiesto chrlenia kliatieb budete na svojich protivníkov zosielať zagovory. Dabing a titulky sú iba v anglickom a ruskom jazyku. Osobne hru odporúčam v ruskom dabingu s anglickými titulkami, pretože ruský voiceover je naozaj skvelý a dokresľuje správne celkovú atmosféru.

Boj je o stratégii

Vždy, keď sa dostanete do nejakej lokácie, dostanete na výber, ako danú situáciu riešiť. Môžete ísť cestou diplomacie, zbabelo sa preplížiť a vyhnúť sa problémom úplne, alebo ak všetky ostatné alternatívy zlyhajú, zvoliť boj. Väčšina bojov postaví Vasilisu proti duchom a démonom, ale do hry sa môžu zapojiť divé zvieratá a ľudia. Občas vám hra dovolí (alebo priamo určí) si zobrať so sebou spoločníka. Ten sa potom do boja môže zapojiť tiež. Sem tam aj dostanete možnosť nechať riešenie určitej situácie priamo na ňom. Boj je potom úplne ťahová záležitosť a vyzerá veľmi podobne ako v Slay the Spire alebo v Thronebreaker. Vasilisa každý ťah zoskupí zagovory, čiže kúzla, skladajúce sa zo stránok z Čiernej knihy. Tieto stránky tvoria karty v balíčku, rozdelené medzi čierne a biele stránky, ktoré môžu byť buď slová, alebo kľúče. Na začiatku hry je zagovor zložený z dvoch slov a jedného kľúča, pričom tieto čísla sa zvyšujú s Vasilisiným postupom. Mnoho kariet má účinky, ktoré budú známe tým, ktorí hrali moderné kartové hry - ako priamy útok, ochrana štítom alebo stavy, ktoré spôsobujú poškodenie každý ťah. A každou novou prelomenou pečaťou sa potom odomknú nové karty a do hry vstupujú zaujímavé zvraty. Je potom úplne na vás, ako si stránky z Čiernej knihy poskladáte a akú stratégiu si pri hraní určíte. Hra vám síce dá základný tutoriál, ale na väčšinu si počas bojov budete musieť prísť sami - a niekedy aj tým horším spôsobom. Moje prvé súboje boli vyložene pokus omyl.

Hra je stále zložitejšia

Postupom hrania sa však stretnete s ďalšími typmi súboja – a to sú hádankové bitky, kde dostanete určenú sadu kariet a obmedzený počet ťahov na porazenie určitých nepriateľov. Obtiažnosť sa zvyšuje postupne, že si to ani nevšimnete, kým nie je neskoro. V niektorých chvíľach sa Vasilisa stretne s ďalšími Koldunmi, s ktorými môže mať súboje. Tu je twistom v bitkách to, že ten, kto zoskupí kratší zargovar, pôjde prvý v poradí ťahov, na rozdiel od normálnych bitiek, kde Vasilisa vždy začína prvý. Tieto bitky sú oveľa zaujímavejšie, pretože vyžadujú od hráča prehodnotiť svoje stratégie a bojovať tak novým štýlom. Na niektoré z nich padlo toľko pokusov, že som už bola v pokušení hru vzdať. Našťastie hra umožňuje rôzne úrovne obtiažnosti, ktoré je možné meniť aj počas hry, takže asi na dva súboje som túto možnosť využila.

Krásne spracovanie

Čo sa týka vizuálnej stránky, hra je skvele štylizovaná. Samotné hranie sa odohráva v jednoduchom 3D prostredí, dialógy sú potom v 2D. Zo začiatku som bola z vizuálu nadšená – mierne hranaté modely sa hodili k temnej a ponurej atmosfére, ale pri už niekoľkoročnom prechode rôznymi mapami, som mala problém ich od seba vzájomne rozoznať. Niektoré lokácie sa jednoducho opakujú - a na môj vkus to už niekde bolo skrátka veľa. Hudba v hre je solídna, s použitím ľudových piesní, čo jej dodáva silnú atmosféru.

Čo sa nepodarilo

Počas hlavných udalostí v hre môžete priamo ovládať Vasilisu prostredníctvom kliknutia myši, ale kamera zostáva stále na úrovni postavy, čo znemožňuje smerovanie, kam by mala ísť. Občas som tiež niekde nepríjemne uviazla a musela som reloadnúť. Dokonca som narazila na zle koncipovanú časť s úkrytom, z ktorého sa nedalo dostať. Celkovo ale týchto momentov nebolo veľa a nič z toho mi vyložene neznemožnilo pokračovať v dobrodružstve ďalej.

Pripravte si dostatok času

Prekvapivá je aj dĺžka hry Black Book, ktorá je rozsiahla a ponúka približne 20 hodín hrania, čo pre lineárnu singleplayerovú hru nie je málo. Hoci táto dĺžka nie je nutne nevýhodou, pretože hra udržuje plynulé tempo a vyhýba sa stereotypnému priebehu, pre niekoho sa to na roguelike hru zdať veľmi môže. Napriek tomu, že dlhá doba hrania poskytuje dostatok priestoru na hĺbanie do príbehu a preskúmavania, pripravte sa na to, že ju jednoducho na jeden záťah nedohráte. Na druhú stranu, dĺžka hry umožňuje ponoriť sa do detailov dedinského čarodejníka a dosýta si vychutnať atmosféru slovanskej mytológie.

Black Book nie je príliš náročná na hardvér. Ak teda máte doma starší herný počítač alebo herný notebook, pravdepodobne so spustením a plynulým hraním nebudete mať problém. Čo sa týka pracovných zariadení s integrovanou grafikou, tam už je to diskutabilné. Určite by bolo lepšie zaobstarať si herný počítač alebo herný notebook , kde budete mať istotu, že rozbehne aj iné, napríklad aj žánrovo podobné, hry. Aj s obmedzeným budgetom to ide, skúste sa poobzerať po predvádzacom hernom počítači alebo predvádzacom notebooku. Aké sú teda odporúčané parametre?

Procesor: Intel Core i3 3.0 GHz

Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD Radeon R9 280X

RAM: 4 GB

Hra vám zaberie 5 GB na SSD disku.

Celkovo je Black Book zábavné dobrodružstvo, ktoré vyčnieva z davu roguelike hier – či už unikátnym príbehom alebo krásnym vizuálom. Pre mňa bol príbeh hlavným ťahúňom, k postavám som si vytvorila vzťah a chcela som im pomôcť a hlavne vedieť, aké budú ich osudy . Začlenenie slovanskej mytológie a bezchybne vystavaná temná atmosféra potom boli len čerešničkou na torte tejto skvelej hry.