Nádherná a trochu desivá artová hra - Wytchwood

Stalo sa vám niekedy, že ste sa prebudili s úplnou stratou pamäti, zatiaľ čo vám čierna koza ničila obydlia a na záhrade vám v sklenenej rakve driemala neznáma slečna? Že nie? No, mne popravde tiež nie, ale stalo sa to čarodejnicu z hry Wytchwood, najnovšieho počinu torontského štúdia Alientrap.

Veľa a množstvo prehnitých duší

Hneď na úvod vám čierna koza vysvetlí, že na prebudenie dievčaťa a navrátenie spomienok je nutné priniesť dvanásť duší, a tak sa čarodejnica s miernou nechuťou vydáva na výpravu naprieč celým krajom. Wytchwood je hra postavená na vyrábaní vecí a riešení logistických nadväzností jednotlivých predmetov. V hre sa nebojuje, nestrieľa, a ani sa nebudete treba schovávať . Hlavnou hernou náplňou je práve vyrábanie predmetov a predovšetkým získavanie surovín, z ktorých je možné stvoriť všemožné podivnosti. Vo Wytchwoode napríklad nazbierate vetvičky a vyrobíte z nich pascu na chytanie veveričiek. Veverčie mäso náramne chutí vlkom, obzvlášť po tom, čo ho vylepšíte uspávacími hubami. Zo spiaceho vlka môžete bezpečne ostrihať chlpy, ktoré je možné použiť na výrobu množstva ďalších vecí. Už je tá paralela jasnejšia? Dúfam, že áno. Obe hry sa spoliehajú na reťazec výroby, v jednom budujete mlyny, v druhom síce len striháte ľan, ale v oboch musíte mať presnú nadväznosť, inak sa vám celá výroba zosype.

Chcete komária sliz, či radšej plazmu z ducha?

Vývojári netroškárili a naservírovali nám niekoľko desiatok surovín aj predmetov, ktoré z nich môžete vyrobiť. Niektoré sú jednoduché, iné vám zase spôsobia veľa útrap, než sa vám podarí získať všetko, čo na ich výrobu potrebujete. Veľkým plusom je, že každá jedna vec sa vám bude hodiť . Je jedno, kedy ju získate, skôr alebo neskôr z nej niečo vyrobíte. Počas hrania navštívite deväť rôznych lokalít, pričom takmer každá má ešte svoje menšie oblasti. Určité suroviny je možné nájsť všade po svete, iné sú len v jednom špecifickom mieste v určitej oblasti. Je teda nutné ich nájsť a eventuálne si aj zapamätať, kde ste vytúženú komoditu zohnali, pre prípad, že ju v budúcnosti budete potrebovať znova. Máloktorá vec má totiž len jedno využitie.

Rozprávková tematika

Tvorcovia sa inšpirovali európskou mytológiou a rozprávkami , takže tu nájdete odkazy na Červenú Čiapočku či tri malé prasiatka. Treba povedať, že inšpiráciu možno hľadať skôr pri rozprávkach grimmovského strihu. Síce tu všetko vyzerá veľmi páčivo, ale veci, čo sa v hre dejú, veľmi páčivé nie sú, práve naopak. Vraždy, mučenie a týranie nie sú vo svete Wytchwoodu nič zvláštne , počas hrania narazíte na postavy hodné aj zlé, milé i nepríjemné, vždy tam však bude vaša čarodejnica, ktorá je našťastie báječná. Nejedná sa vyložene o kladnú postavu, pretože nemá strach si ušpiniť ruky dosť nepeknou prácou, ale zároveň sa snaží farbistým obyvateľom fantaskného sveta pomáhať, ako to len ide. Čarodejnica je stará, trochu protivná a jazdeckých poznámok má v rukáve poriadnu zásobu . Tráviť s ňou tých dvadsať hodín ma bavilo a myslím si, že sadne každému, kto sa do hrania pustí.

Zber a výroba hrajú hlavný prím

Zo začiatku je hranie vyložene radosť, objavujete krásny svet, spoznávate nové postavy a vyrábate o sto šesť. Všetko je nové a neznáme a vy chcete vedieť o všetkom viac, takže beháte tam a späť, rozprávate sa s každým, s kým to len ide, a do toho plníte jednotlivé úlohy. Zo začiatku som bol z hry veľmi nadšená a nevedela, kam skôr skočiť, pretože samotný crafting aj svet sú spracované skvele - aby som pravdu povedala, nemohla som zo začiatku odtrhnúť. Bohužiaľ v polovici príde nepekný zlom. Zhruba po šiestich hodinách máte objavené všetky oblasti mimo jednej, rovnako tak už ste získali aspoň raz prakticky každú surovinu, no a hra vám už nič nové neponúkne. Samozrejme príbeh pokračuje, ale ten už sám predovšetkým v poslednej tretine nestačí. Vo svojej druhej polovici sa hranie zmení na prostý grind . Nedá sa to povedať inak, nové predmety sa vyrábajú stále z toho istého, len je všetkého potrebné oveľa viac, takže sa opätovne vraciate na miesta, kde ste boli už dvadsaťkrát, aby ste zobrali tú istú vec napríklad po päťdesiatej. Hra sa stane vyložene úmornou, keď pol hodiny vyrábate jednu vec, len aby vám po dvoch vetách bolo od zadávateľa úlohy povedané, že musíte vyrobiť niečo ďalšie, čo vám zaberie opäť niekoľko desiatok minút.

Dlhý gameplay?

Tvorcovia urobili hru zbytočne dlhú. Keď som sa dozvedela, že už po niekoľkýkrát musím ísť do bažín uloviť komáre, aby som pomocou ich bodákov chytila Pumpkin Jacka, ktorého už som tiež chytala minimálne päťkrát, musela som hru vypnúť a vrátiť sa k nej až na druhý deň, pretože frustrácia v tej chvíli bola neznesiteľná. Tvorcovia mali ubrať na úlohách alebo v druhej polovici predstaviť nejaké nové herné mechaniky, aby udržali herný zážitok svieži . Je to škoda, pretože v prvej polovici bolo hranie neuveriteľne zábavné. Pokiaľ si ale hranie človek rozloží, určite to bude zábavnejšie. Ja som bohužiaľ typ človeka, čo chce hru dôjsť na jeden záťah.

Väčšina cozy games nie je príliš náročná na hardvér a nie je tomu inak ani s týmto titulom. Pokiaľ ale vlastníte staršie zariadenie, ktoré nie je priamo herné, odporúčam sa určite pozrieť po hernom počítači alebo hernom notebooku . Jednak si hranie užijete viac, vďaka lepšiemu výkonu, ale tiež máte možnosť zahrať si aj iné, žánrovo podobné hry, ktoré by ste napríklad na svojom starom zariadení nerozbehli. A nemusíte sa báť, nie je potreba nejakých extrémnych investícií. S predvádzacím notebookom alebo počítačom získate výkonný stroj za rozumnú cenu. Aké sú teda požiadavky?

Procesor: Intel Dual Core 2.0 GHz/AMD Athlon X2 5200+ 2.6 GHz

Grafika: Geforce 9600 GS / Radeon HD4000

RAM. 2 GB

Hra zaberie 1 GB miesta na SSD disku.

Wytchwood je v základe podarenou hrou, ktorej svet je nádherný a desivý zároveň . Celé je to vizuálne krásne spracované a minimálne na PC po technickej stránke bez chybičky. Herná náplň je predovšetkým v prvých hodinách neuveriteľne chytľavá. Za každým kútom čaká niečo zaujímavé, či už sa jedná o postavu, miesto alebo úlohu. Nanešťastie sa hra vo svojej druhej polovici premení na nudné opakovanie banálnych činností a už hráči neponúkne nič nové mimo príbehu, ktorý tú únavnú hrateľnosť však nedokáže prebiť. Vo výsledku tu je teda počin, ktorý síce stojí za pozornosť, je však nutné zvážiť, koľkokrát ste ochotní opakovať jednu a tú istú činnosť kvôli pomerne dobrému príbehu.