Assassin's Creed Shadows: Úspech v číslach, ale pod paľbou kritiky

Feudálne Japonsko v podaní Ubisoftu priťahuje milióny hráčov, ale zároveň vyvoláva búrlivé reakcie. Od japonského parlamentu až po internetové fórum – nový diel legendárnej série rozdeľuje verejnosť. Prečo sa dlho očakávaná hra stala terčom kritiky, aj keď ju hrajú milióny? A ako sa vývojári bránia pred vlnou nenávisti? Pripravte sa na príbeh, kde sa prelína herný svet s reálnymi kultúrnymi otázkami a kde čísla o úspechu kontrastujú s vášnivými debatami o historickej vernosti.

Impozantný štart napriek kontroverziám

Výprava do feudálneho Japonska láka hráča po miliónoch ! Nový diel obľúbenej série Assassin's Creed sa môže pochváliť pozoruhodným štartom - počas prvého dňa sa do hry pustil milión dobrodruhov a celkovo už hranicu prekročili dva milióny hráčov. Tým Shadows prekonal úvodné štatistiky predchádzajúcich úspešných titulov série ako Valhalla, Origins alebo Odyssey. Je však na mieste podotknúť, že tieto čísla nezahŕňajú iba priame predaje. Ubisoft totiž započítava aj používateľov, ktorí sa do hry dostali prostredníctvom predplatného služby Ubisoft+. Aj tak ide ale o význačný míľnik, ktorý ukazuje, že záujem o samurajskú kapitolu populárnej série je enormný . Pokiaľ sa pozrieme na konkrétne dáta zo Steamu, aj tam si hra vedie solídne. Assassin's Creed Shadows sa prebojoval medzi 30 najhranejších titulov platformy s vrcholom 64 825 súčasne hrajúcich užívateľov. Pre zaujímavé porovnanie – nedávno vydaný Dragon Age: The Veilguard dosiahol vrchol 89 418 súbežných hráčov, zatiaľ čo domáci Kingdom Come: Deliverance 2 zaznamenal 256 206 a minuloročný megahit Baldur's Gate 3 dokonca ohromujúcich 875 343 hráčov naraz. Čo je tiež povzbudivé - užívateľské hodnotenie na Steame je veľmi priaznivé . Celých 81 % z viac ako 8 500 recenzentov hodnotí hru pozitívne. To naznačuje, že medzi tými, ktorí hru skutočne hrajú, prevláda spokojnosť . Navyše hra je celkom dobre optimalizovaná, teda ju zvládnu rozbehnúť aj slabšie herné počítače a herné notebooky .

Metacritic a fenomén review bombingu

Avšak nie všade je prijatie také vrelé . Na agregátore Metacritic čelí Assassin's Creed Shadows výraznému kontrastu v hodnotení - zatiaľ čo profesionálni recenzenti hre udelili solídnych 81 bodov zo 100 , užívateľské skóre sa pohybuje okolo 5,9/10 z viac ako 2 100 hodnotení. Tento rozdiel je možné čiastočne vysvetliť fenoménom zvaným "review bombing", kedy hru hodnotia aj ľudia, ktorí ju nikdy nehrali. Na rozdiel od Steamu, kde musíte hru vlastniť, Metacritic také overenie nevyžaduje . Preto sú dáta zo Steamu všeobecne považované za dôveryhodnejší ukazovateľ skutočnej užívateľskej spokojnosti. Kritici na Metacriticu vytýkajú hre najmä zastarané technológie a umelú inteligenciu , ktorá vraj pôsobí, ako by sa vrátila o dekádu späť. Ďalšími častými výčitkami sú zdĺhavý grind, chyby, údajné nerešpektovanie japonskej kultúry , nevalné dialógy a nezáživné súboje. Mnohé negatívne recenzie však postrádajú hlbšie zdôvodnenie a pôsobia skôr dojmom účelového znižovania hodnotenia .

Japonská kontroverzia a politické dôsledky

Assassin's Creed Shadows sa dostal až na pôdu japonského parlamentu ! Hra vyvolala diskusiu o možnej neúcte k japonskej kultúre a histórii, čo prinútilo Ubisoft k úpravám niektorých herných prvkov prostredníctvom aktualizácie. Debatu začal poslanec Hiroyuki Kada, ktorého znepokojila možnosť ničenia oltárov a použitie svätyne bez súhlasu . Obavu podporil odkazom na prípady poškodenia historických pamiatok turistov. Do diskusie sa zapojili aj vysoko postavení politici vrátane vicepremiéra Ōgushiho a premiéra Ishiby, ktorí označili využitie reálnych posvätných miest bez súhlasu za neprijateľné . "Japonsko nebude k takým veciam mlčať," vyjadril sa premiér. V japonskom kultúrnom kontexte existujú špecifické miesta, ktoré sú v zábavnom priemysle zakázané používať bez povolenia kvôli ich duchovnému významu .

Ochrana vývojárov a kontroverzie okolo Yasukeho

Ubisoft reagoval prípravou aktualizácie, ktorá odstráni možnosť ničiť svätyne a obmedzí násilie proti neozbrojeným . Úpravy boli súčasťou tzv. day one patche pri vydaní hry 20. marca. V Japonsku navyše musela byť hra ďalej cenzurovaná kvôli príliš explicitnému zobrazeniu násilia – napríklad bol upravený systém rozštvrtenia tiel. Okrem kultúrnych kontroverzií čelí hra aj negatívnym reakciám na postavu čierneho samuraja Yasukeho , historicky doložené, ale kontroverzné osobnosti. Situácia je natoľko vážna, že Ubisoft prijal opatrenia na ochranu svojich zamestnancov pred vlnou nenávisti . Podľa portálu BFMTV bolo vývojárom odporúčané obmedziť aktivitu na sociálnych sieťach a vyhýbať sa konfrontácii. Do ochrany je údajne zapojená aj kanadská agentúra Communications Security Establishment , ktorá sleduje a prípadne zasahuje proti online útokom.