Strange Horticulture – podarená jednohubka pre milovníkov cozy games

Hry od nezávislých indie štúdií dokážu často príjemne prekvapiť a nie inak je tomu v prípade Strange Horticulture, ktorú má na svedomí autor Bad Viking. Hra vznikla v roku 2022 a je skutočne veľmi nenáročná na hardvér. V pohode ju rozbehnete, aj keď nedisponujete priamo herným notebookom alebo počítačom.

Malý obchodík na pozadí veľkých udalostí

V hre ste vlastníkom malého obchodíku uprostred mestečka Undermere. Domy sú tam tak nalepené na seba, že si susedia môžu podať ruku cez otvorené okná. Našťastie váš obchodík je jednou z mála osamotených budov, a tak je tam viac svetla, než je bežné. Čo je dobre, pretože váš obchodík nie je obyčajný - vaše hlavné komodita sú totiž kúzelné rastliny . V meste nepanuje vôbec dobrá nálada. Okrem toho, že neustále prší, sa mestom šíria znepokojujúce zvesti, vďaka ktorým sú ľudia ostražití a bojazliví. V krajine číha zlo, nebezpečný kult s neľútostným bohom , ktorý už bol raz porazený. Teraz ale vyzerá, že sa tento boh navracia späť a po celom území sa začínajú diať zvláštne veci.

Uprostred tohto chaosu ste vy a váš obchodík. Tu máte všetko, čo potrebujete a aj všetko, čo potrebujú vaši zákazníci. Zbierku najrôznejších rastlín a húb, pracovný stôl so širokou doskou, alchymistické náčinie, šuplíky plné listov, ktoré časom budú pribúdať, herbár, mapu celej oblasti a tiež pult, na ktorom odpočíva vaša mačka, ktorú môžete maznať a hladkať. Na pultíku tiež nájdete zvonček, ktorým môžete privolávať nových zákazníkov.

Rozpletanie príbehov

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o klasickú simulačnú adventúru. Nie je tomu tak. Na pozadí obchodíku s rastlinami sa na seba nabaľujú jednotlivé životné príbehy vašich zákazníkov . Aj keď zo začiatku niektoré nedávajú zmysel, časom poodhalíte, o čo v skutočnosti ide. Ako príbeh postupuje, ukáže sa, že máte v rukách (av schopnosti rozpoznávať magické rastliny) dar vykúzliť úsmev, vyliečiť bolesť alebo dokonca aj vziať život. Celú dobu vás hra stavia do situácie, keď sa musíte rozhodnúť, čo urobiť – a to s minimálnou možnosťou odhadnúť, aké bude mať dané rozhodnutie dôsledky. Avšak keď budete pozorní, určite nejaké objavíte.

Veľmi vo svojich rukách

Čo sa týka koncov, je ich hneď niekoľko a plne závisí od vašich voľbách počas hrania. Postupne sa z rozhovorov so zákazníkmi začnete dozvedať o kruhu čarodejníc, ktorých vodkyňa zomrela za záhadných okolností . Ďalej tu narazíte na detektíva, ktorý tú smrť vyšetruje. Zoznámite sa s podivným dievčaťom v maske, so závislým lovcom, zvláštnym pútnikom, vplyvným boháčom či ženou, ktorá jednoducho len nemôže spať a trpí nočnými morami. Každodenným počúvaním toho, čo sa týmto ľuďom prihodilo v uplynulých dňoch, si začínate utvárať obrázok o tom, čo sa to v neďalekých lesoch vlastne deje, a až tomu viac-menej prídete na kĺb, bude len na vás, ako sa k celej situácii postavíte.

Jednoduchý gameplay

Základom celej hry je spoznávanie rastlín a riešenie hádaniek . Vždy, keď zazvoníte na zvonček, objaví sa nový zákazník s nejakou požiadavkou. Často si povie o rastlinu, ktorú nepozná v mene, ale popíše vám, čo by mala robiť alebo ako by mala vyzerať. Na vás potom je otvoriť herbár a prejsť si jednotlivé stránky rastlín. Text môže popisovať vzhľad, vôňu či vlastnosti. Často tiež narazíte na obrázok, avšak ten odhalí len časť rastliny a na vás potom bude uhádnuť, v ktorom kvetináči sa skrýva tá pravá . Akonáhle nájdete tú správnu rastlinu, pripojíte k nej ceduľku s menovkou, aby ste nabudúce už nemuseli pracne odhadovať správny kvet. Odmenou vám môže byť ďalšia rastlina, záznam v herbári, ale niekedy si tiež budete musieť na výsledok počkať aj niekoľko dní. Hra používa odborné termíny, avšak dobrou správou je, že v nej nájdete českú lokalizáciu , takže sa nemusíte trápiť so slovníkom v ruke.

Záhada na každý deň

Pretože svojim zákazníkom pomáhate a máte s nimi nadštandardné vzťahy, občas vám do obchodíka prinesú rôzne typy na vzácne rastliny a huby . Každý deň sa tiež zastaví poštár s novou listovou kabelkou, v ktorej môže byť čokoľvek. Často tak skončíte so šifrou, ktorá vám po rozlúštení ukáže miesto na mape, kam si môžete dôjsť pre novú rastlinu či špongiu. Keď už obslúžite všetkých zákazníkov, môžete ukončiť deň . Na začiatku nového potom dostanete zvláštnu kartu s indíciou , ktorú keď rozlúštite, príde štedrá odmena.

Byliny, kam sa pozrieš

Rastlín a húb je v hre naozaj veľa a nemáte žiadnu šancu si ich zapamätať z hlavy. Odporúčam si preto nájsť nejaký systém, ako si rastliny na poličku skladať. A nezabúdajte štítkovať ihneď po identifikácii , nech nezabudnete, ako sa ktorá rastlina volá. Pokiaľ si chcete celý proces zjednodušiť alebo sa len bojíte, že zabudnete rastlinu hneď označiť, v nastavení hry existuje možnosť automatického štítkovania.

hardvérová nenáročnosťhernom počítačiči hernom notebooku

Hra bola doslova božia jednohubka. Zvládla som si šupnúť za jeden deň a každá minúta bola skvelá. Zaujímavý nápad podporilo krásne grafické artové spracovanie a príbeh dával zmysel a veľmi ma bavil . Užila som si aj triedenie a rozpoznávanie rastlín, aj riešenie šifier, ktoré poukazovali na určité lokácie. Hra sa nikam neponáhľa ani vás nikam nežene, môžete si ju teda vychutnať tempom, aké vám vyhovuje. Za mňa to bol podarený počin a teším sa, až sa k hre zase niekedy vrátim.