Veľkolepý návrat do Rokfortu už nie je len sen. Prežili sme ho na vlastnej koži a bolo to epické

Už je to nejaký piatok, čo hernú scénu rozvírila novinka Hogwarts Legacy. Vydanie očakávanej novinky nadšene privítali všetci fanúšikovia čiernovlasého kúzelníka s jazvou v tvare blesku na čele. Aj keď celé vydanie sprevádzala štvavá kampaň zo strany aktivistov, ktorí nesúhlasia s niektorými výrokmi autorky kníh JK Rowlingovej, napriek tomu sa počty zakúpených kópií vyšplhali na neuveriteľné číslo a predčili mnohé očakávania. Hra dokonca vtiahla do svojich sietí aj početnú komunitu čitateľov a filmových nadšencov, ktorým normálne gaming nič nehovorí. A tak sa teda zhmotnil náš sen – dostali sme list z Rokfortu a konečne zažijeme, aké to je nebyť prašivými mudlami, ale práve kúzelníkmi, ktorými sme sa vždy priali stať.

Známe prostredie, neznáme tváre

Ak ste očakávali, že sa v Rokforte stretnete so svojimi obľúbenými postavami či aspoň profesormi, máte smolu. Hogwarts Legacy sa totiž odohráva na sklonku 19. storočia , čo je veľa pred dobou, než sa na scéne objavil Lord Voldemort. Zažijeme dobu škriatkových povstaní, o ktorých je v knihách aj filmoch zmienka v dejinách kúziel. Zo známych tvárí tu narazíte iba na duchov, ktorí v bradavickom hrade žijem od nepamäti. Tiež tu narazíte na mnoho známych priezvisk , podľa ktorých spoznáte predkov niektorých postáv z kníh a filmov.

Príbeh má medzery

Vaša čarodejnica alebo kúzelník sa do školy dostáva netradične až v piatom ročníku, a preto je veľmi pozadu vo výučbe kúziel. Disponuje však zvláštnou schopnosťou vidieť (a postupne ovládať) prastarú mágiu. Na to, že iné ďalšie schopností nemá však exceluje úplne vo všetkom, na čo siahne. Zatiaľ čo knižný či filmový Harry by bez pomoci priateľov a profesorov umrel na konci každého dielu, vaša postava nemá jedinú slabinu . Čo by nebol problém, keby nešlo o trinásťročné dieťa, ktoré mágiu nikdy neštudovalo. Pozorovať potom, ako toto dieťa samo vymláti tábor plný škriatkov a temných čarodejníkov, je pomerne úsmevné. Aj keď v škole zo začiatku nikoho nepoznáte, postupom času si nachádzate priateľov, ktorí vás zavedú na pomerne zábavné misie. Niekoľko z nich dostalo svoj vlastný príbeh, do ktorého môžete viac či menej zasahovať. Medzi nimi sú mrzimorská milovníčka zvierat Poppy, Chrabromilská Natty , ktorá sa do Rokfortu presťahovala z Ugandy spoločne so svojou matkou, učiteľkou jasnovidectva, a potom Sebastian zo Zmijozelu , ktorého snaha prelomiť prekliatie svojho dvojčaťa všetkými dostupnými prostriedkami sa najskôr v budúcnosti. Niektoré z nich sú natoľko skvelé, že úplne zatieni hlavnú misiu. A nie je sa čo diviť. Scenár hlavného príbehu má mnoho medzier , ale hlavne je úplne jednoduchý a neoriginálny. Možno sa tvorcovia mohli inšpirovať na Wattpade, kde vznikajú v tínedžerských izbičkách oveľa lepšia fanfikcia, než čo nám naservíroval Warner Bros Games. Mimo oficiálnej misie so svojimi kamarátmi nemôžete interagovať a chýba aj systém spoločníkov , čo práve pri tejto hre dosť zamrzelo. Pre vlastníkov PC verzia je však dobrá správa, k dispozícii je mod, ktorý companions umožní. Veľkým mínusom za mňa je fakt, že iba malá hŕstka rozhodnutia majú vplyv na hru a jej koniec. Väčšinu rozhodnutí, ktoré ako mladý čarodejník/čarodejnica urobíte sú úplne bezvýznamné. Hra v dialógoch ponúka možnosť slušniačika alebo drsniaka, takže si štýl reči môžete prispôsobiť svojej úlohe. Ale väčší význam pre celkovú hru nemá . A ak sa tešíte, že sa pridáte na temnú stranu, môžete snívať ďalej – kliatby, ktoré sa nepremiešajú, sa síce naučiť môžete, ale nikto sa vás za ich používanie ani nebude snažiť potrestať.

Raj to napohľad

Ak sa Hogwarts Legacy rozhodne nedá niečo uprieť, tak je to vizuálna stránka. Otvorený svet je krásny, bohatý a je v ňom rozhodne čo preskúmavať . Panoráma škótskych vrchovín sa mení podľa aktuálneho ročného obdobia, takže si užijete úplne všetko - od krásnej zelene, cez farebné listy stromov až po snehobielu nádielku. Musím povedať, že prejsť si celý bradavický hrad a objavovať skryté zákutia a hádanky bolo pre moju nerdovskú dušičku ako balzam. Aké známe lokácie sa v hre objavili? Tak samozrejme Rokfort so svojimi pozemkami a jazerom , kúsok od nich sa môžete po cestičke vydať do Prasienok . Cestou určite neminiete Zakázaný les . Z neznámych lokácií sa vám ponúkne veľké množstvo lesov, jaskýň, útesov nad morom. Na mape je tiež mnoho dediniek, kde budú potrebovať vašu pomoc so všemožnými problémami. Celkovo je vizuál naozaj úchvatný a vďaka veľkosti mapy a množstva aktivít si ho môžete užívať skutočne dlho. A to ako zo zeme, tak aj zo vzduchu.

Kúzla, talenty a systém učenia

Počas hry sa naučíte pomerne dosť kúziel. Niektoré z nich vám majú uľahčiť prieskum a riešenie hádaniek. Napríklad Revelio , ktoré odhaľuje skryté veci, prakticky neprestanete používať. Lumos naláka hmyz a osvetlí tmavé miestnosti, kde nejde vidieť na krok. Navyše spoľahlivo zaženie šľahúne diablovho osídla. Tie sa dajú zahnať aj ohnivým Incendio , z ktorého majú obzvlášť rešpekt pavúky. Accio vám pomôže chytiť utečenej stránky študentského sprievodcu či pritiahnuť otravného škretieho strelca. Práve študentský sprievodca slúži ako ukazovateľ vášho postupu pri všetkých disciplínach. Nájdete v ňom, čo všetko ste objavili/neobjavili. Ukazuje Merlinove skúšky, počty zlikvidovaných nepriateľov, zakreslené súhvezdia aj zozbierané pergamene. Nezabudnite sa však pri prieskume sústrediť na hlavný príbeh. Dôležité kúzlo, bez ktorého sa pri lootovaní veľmi ďaleko nedostanete, totiž Alohomora, sa objavuje až neskôr v hre . Rovnako tak si musíte počkať na talenty, ktoré vám významne uľahčia súboje a prihodia napríklad aj prepínateľné sady kúziel. Fungujú prekvapivo výborne a pomerne intuitívne. Typov nepriateľov síce dohromady nie je veľa, ale na každého z nich platí niečo iné, rôznofarebné štíty im musíte rozbiť zodpovedajúcim typom kúzla, niektoré útoky môžete odrážať, inokedy musíte uhýbať. Nutné povedať, že súboje vyzerajú úplne fantasticky a užijete si ich , aj keď ešte nebudete vedieť všetky kúzla.

Komnata najvyššej potreby ako tajný spojenec

Počas hry sa dostanete aj ku komnate najvyššej potreby , ktorá vám poskytne presne to, čo v danej chvíli potrebujete. Pre vašu postavu je to miesto, kde sa môže cvičiť v kúzlach, pestovať prísady do elixírov a chovať kúzelné zvieratá , ktoré zachránite pred škáry ziskuchtivých pytliakov. Tiež dostanete nástroje na vylepšovanie výbavy. Kúzelníckych outfitov budete nachádzať priehrštie a väčšinu z nich kvôli štatistikám môžete rovno predať, milou drobnosťou však je, že akonáhle kúsok oblečenia raz zoberiete, môžete si jeho vzhľad preniesť na ľubovoľný iný hábit. Módnu prehliadku teda nemusíte zatratiť kvôli štatistikám. Chov zvierat je tu aj skvelý element. Do špeciálnej tašky môžete chytiť akéhokoľvek kúzelného tvora av komnate najvyššej potreby nájdete vybudované vivária, kam je možné jednotlivé zvieratá umiestniť a chovať. Môžete ich medzi sebou aj množiť. V hre nájdete klubenky, hrabáča, jednorožca, mesačníka, hipogryfy či testrály . Na posledných dvoch dokonca môžete aj lietať. Na mape v neskoršom deji tiež narazíte na jedného fénixa.

Optimalizácia na jedničku

Hneď pri vydaní sa optimalizácia úplne nepodarila, a ako býva zvykom, kopil sa zoznam bugov. Pri druhom priechode hrou, ktorý sa odohral len pár týždňov späť, už boli všetky chyby opravené. FPS stále trochu dropujú pri návšteve Prasienok alebo v niektorých lokáciách hradu , ale nejedná sa už o nič drastického. Tvorcovia dokonca vypočuli prosby hráčov o úpravu hlavy hlavnej postavy, ktorá okrem cutscény vyzerala trochu zdeformovane.

Odporúčané požiadavky

Nažhavte svoje herné notebooky a herné počítače , tu sú odporúčané požiadavky pre plynulý priechod hrou. Operačný systém: Windows 10 64-bitová verzia Operačná pamäť: 16 GB RAM Procesor: Intel Core i7-8700 / AMD Ryzen 5 3600 Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti s 11 GB VRAM / AMD Radeon RX 5700 XT s 8 12 Miesto na disku: 85 GB (SSD)

Pokiaľ upustím od nezaujímavého hlavného príbehu, za mňa nebolo hre čo veľmi vytknúť. Krásne vytvorená a bohatá mapa, možnosť chodiť či lietať, veľa miest na objavovanie a zbieranie, dobre vyzerajúci a jednoduchý combat systém. Za mňa je Hogwarts Legacy podarenou hrou, ku ktorej sa ešte určite rada vrátim, keď sa mi zatratí po svete Harryho Pottera.