Storyteller – buďte rozprávačom príbehov

Byť rozprávačom je ľahké. Byť ale dobrým rozprávačom už nie toľko. V hre Storyteller si to môžete napokon vyskúšať sami. Dostanete zadanie a máte za úlohu sa s týmito kostrami príbehov pohrať a zistiť, čo sa na ne hodí, ktorú postavu pridať a čo vlastne povedať, pokiaľ nevytvoríte príbeh, ktorý zodpovedá názvu každej hádanky. Hru stvoril nezávislý tvorca z Argentíny Daniel Benmergui a svetlo sveta uzrela v marci roku 2023.

Vlastný komiks

V komiksovom svete Storytelleru je možné akýkoľvek príbeh rozprávať na troch až šiestich paneloch, maximálne ôsmich, a vašou úlohou je prísť na to, ako na to. Napríklad dostanete zadanie „Eva umiera so zlomeným srdcom“ a vy máte k dispozícii dva typy scén, svadbu a cintorín, a dve postavy, Adama a Evu. Umiestnite scénu svadby, potom do nej vhoďte Adama a Evu, ktorí sa do seba zamilujú. Na ďalší panel umiestnite cintorín a Adama na náhrobok a je mŕtvy. Umiestnite Evu vedľa hrobu a áno, má zlomené srdce. Na treťom paneli už zostáva len to, aby Eva plakala nad hrobom svojho milovaného. Znie to jednoducho, že? Ale to je iba začiatok. Od tohto primitívneho začiatku sa príbehy stávajú spletitejšími, rafinovanejšími a fraškovitejšími . Čo ak napríklad umiestnite tretiu postavu do svadobnej scény s niekým, kto už je zadaný? No, vydatá strana odmietne svojho nového nápadníka a zanechá ho buď so zlomeným srdcom, alebo opovrhnutého. Teda aspoň do doby, než neskôr hádanky začnú zahŕňať neveru, av takom prípade môžete zo spomínaného manžela urobiť neverníka, a dokonca nechať ďalšiu postavu, aby sa schovávala v neďalekom kroví a bola svedkom tohto nemorálneho správania.

Tragikomické útrapy

Láska, zrada a žiarlivosť samozrejme poháňajú mnohé z týchto príbehov, už len preto, že ide o také nadčasové témy, a Storyteller vás vezme na svižnú cestu fikciou od rozprávok cez detektívky, shakespearovské tragédie až po gotické horory . Zároveň sa však pohráva s tradičnými očakávaniami, a to s príjemne pružným výsledkom. Zatiaľ čo každá postava má určité túžby alebo vlastnosti – barón v rytierskych príbehoch napríklad plánuje uzurpáciu trónu –, role sa často môžu obrátiť. Prečo by sa teda v klasickom scenári milostného trojuholníka nemohli obe ženy vziať a žiť šťastne až do smrti? Táto flexibilita tiež umožňuje rozprúdiť svoju kreativitu tým, že sa púšťa do hlúpych "čo keby" , ako je dvorská romanca s názvom "Všetci odmietajú Edgara", kde nešťastný hrdina zúfalo snaží nájsť šťastie s kýmkoľvek, koho nájde, len aby sa dozvedel, že ostatní už svoje šťastie dávno našli. Rovnako tak sa táto ochota vyžívať sa v extrémnych situáciách v zavedených kulisách vyžíva v zmiešavaní rešpektovaných klasikov, ako je Austenová, ktorej príbeh v podaní Storytellera možno trochu skôr pripomína telenovelu. Napríklad v príbehu, kde Edgar umiera (chudák Edgar) a zanecháva po sebe svoju ženu Lenoru, aby potom bol zázračne vzkriesený a zistil, že tá už našla útechu v náručí svojej priateľky Isobel.

Občas dokáže potrápiť

Radosť zo Storytellera však nespočíva len v jeho riešení, ale v samotnom procese. Často je potrebné premýšľať spätne od konca, ktorý sa snažíte dosiahnuť , a pýtať sa napríklad, čo by Isobel prinútilo k tomu, aby chcela Edgara otráviť, keď medzi nimi nie je žiadne počiatočné nepriateľstvo? V niektorých prípadoch riešenie zahŕňa starostlivú manipuláciu s jednotlivými dielmi, zvažovanie toho, čo ktorá postava o sebe vie a čo k sebe cíti, a ako zmeniť ich názory. Ku cti hry tu slúži, že si takmer vždy zachováva pevnú logiku, kde je jasný zámer aj účinok. A čo je ešte lepšie, vďaka tejto logike sa niekedy môžete najviac baviť tým, že sa oddáte čistému pokusu a omylu. Storyteller je vtipný už svojim zámerom, ale niektoré z jeho najvtipnejších okamihov sa objavujú ako vedľajšie efekty nepodarených experimentov . Krása jeho systému spočíva v tom, že obyčajná zámena poradia scén alebo výmena jednej postavy za inú môže mať nepredvídané vedľajšie účinky, ako napríklad verzia príbehu o žabie princeznej, ktorá končí bozkávaním dvoch žiab, alebo tragédia, v ktorej Lenora so zlomeným srdcom vypije jed a zomrie, potom vstane z mŕtvych, uvedomí si, že má stále zlomené srdce, a tak sa s chuťou vrhne na ďalšiu fľašu jedu.

Jednoduchá mechanika

Ďalším dôvodom, prečo také momenty tak dobre fungujú, je dokonalý vizuál, rozhranie a hlavne herná mechanika. Zabudnite na zložité budovanie príbehu, všetko totiž, čo potrebujete, je iba myš . Budovanie zápletky v Storyteller je jednoduchým preťahovaním jednotlivých postáv či vecí do rámčekov av okamihu, keď postavu umiestnite do scény, reaguje bez žmurknutia oka, či už to znamená, že sa okamžite zamiluje do toho, kto stojí proti nej, alebo ju zhodí zo skaly . Alebo napríklad, ako sa z nevinného vyhlásenia "Som tvoja matka" po presunutí figúrok v hre v zábavnom poňatí Oidipa razom stane šokujúce odhalenie s ešte prekvapivejším zvratom.

Krátky príbeh

Hra Storyteller je tak skvelá, že sa vám môže stať, že ju zhltnete na jedno posedenie . Vyriešenie všetkých 51 hádaniek plus niekoľko bonusových úloh, ktoré po vás chcú, aby ste rôznymi spôsobmi dospeli k určitým záverom, zaberie zhruba dve hodiny, po ktorých vám nezostane nič iné ako knihu zavrieť. Napriek tomu, ak ste naklonení predstave hry, ktorá vám naservíruje očarujúcich 120 minút , než to dôjdete na koniec, naozaj si užijete každú sekundu. Ja si to teda veľmi užila, aj keď je pravdou, že u záverečných titulkov ma schmatol smútok, že príbehov nebolo viac. Čiastočne je to preto, že niektoré koncepty zostali nedotiahnuté, ako napríklad kapitola o príšerách, ktorá predstavuje postavy upírov a vlkolakov a ich špecifické spôsoby správania a po pár príbehoch sú zo scény fuč a viac ich neuvidíte. Uvítala by som väčšie rozvedenie deja a hlavne prácu s postavami, o ktorých už niečo vieme. Viac ako o kvantitu však ide o to, že Storyteller v skutočnosti nedospieva k ničomu vrcholnému alebo hlbokému. Jednoducho sa zastaví, akonáhle je príbeh u konca.

V jednoduchosti je krása

Čo sa týka grafickej stránky, Storyteller presne zodpovedá tomu, čo som od neho čakala. Celú dobu hrania sa pohybujete iba na stránkach komiksu. Postavy sú krásne namaľované, majú dobrú animáciu a všetko je úplne jednoduché, čisté a nepreplácané. V hre je tutoriál, ktorý ale vôbec nie je potrebný, pretože všetko je prehľadné a intuitívne. Hudba v pozadí je nerušivá a pekne dokresľuje celkovú atmosféru z pohľadu Storytellera.

Ak máme kráľa nenáročných hier, tak Storyteller zaberá určite prvé miesto. Rozbehnete ho na starších notebookoch aj na pracovných zariadeniach. Pokiaľ ale predsa len už dlhšiu dobu pozeráte po hernom počítači alebo hernom notebooku , možno je ten pravý čas si nejaký zaobstarať. Predsa len ďalšie „čozy hry“ už môžu mať úplne iné nároky a nechcete sa nechať obmedzovať výkonom. Nemusíte sa báť ani počiatočné investície. Herné počítače či herné notebooky síce nie sú úplne najlacnejšou záležitosťou, keď sa ale poobzeráte po predvádzacích, ušetríte nemalé peniaze.

Aké sú teda požiadavky?

Procesor: Intel Core i3-2100 | AMD Phenom II X4 965

Grafika: NVIDIA GeForce GTS 450, 1 GB | AMD Radeon HD 5770, 1 GB

RAM: 4 GB

Hra zaberie 1 GB na SSD disku.

Osobne nemám, čo by som hre vytkla. Bola krásna, zábavná, možno len trochu rýchla. Určite to bol ale originálny koncept, pri niektorých hádaniek som musela veľa premýšľať, pretože mi nie hneď vyšli na prvýkrát. Uvítala by som viac podobných hier. Určite by nebolo od veci ponúknuť sandbox režim , kde by ste si sami mohli navrhovať vlastné hádanky alebo rozšíriť zoznamy nepovinných úloh, pretože práve dĺžka hry je dôvod, na ktorý sa hráči najčastejšie sťažovali. Hra vyšla za cenovku 12,5 EUR, čo je necelých 300 Kč, a ozvalo sa mnoho hlasov, že je to málo herného času za veľa peňazí. Ešte horší je fakt, že ľudia hromadne zneužívajú systém automatického vrátenia peňazí na Steame, kde je možné o takú vec požiadať, ak máte nahraných menej ako dve hodiny. Za mňa ale si táto hra zaslúži pozornosť a cena mi príde úmerná zábave, ktorú som zažila. Navyše, kúpou človek podporí nezávislého vývojára , a nie nenažrané herné korporáty, ktorý hráča v posledných rokoch ryžujú a na oplátku ponúka nedorobené a neoriginálne produkty.