South of Midnight: Tkalkyňa príbehov z amerického juhu

Hra South of Midnight vás vezme do kúzelného sveta južanskej gotiky. Už od prvých okamihov je jasné, že toto nie je bežná videohra. Namiesto typických mestských panorám alebo fantasy svetov sa ocitnete v močaristých oblastiach amerického juhu. V miestach, kde sa realita prelína s folklórom a kde traumy minulosti ožívajú v podobe desivých bytostí.

Príbeh tkaný bolesťou

Hlavnou hrdinkou je devätnásťročná Hazel . Jej život sa obráti naruby počas ničivého hurikánu, ktorý zasiahne mestečko Prospero. Divoká voda odnáša jej dom aj s mamičkou nevedno kam. Hazel sa vydáva po prúde rieky, aby našla svoju matku. Netrvá dlho a zisťuje, že nie je obyčajným dievčaťom, ale Tkalkyňou – osobou s magickou schopnosťou vidieť vlákna reality a naprávať pretrhnuté putá duší. Príbeh je koncipovaný ako temná rozprávka rozprávaná starším mužom na loďke. Postupne prechádzate štrnástimi kapitolami, v ktorých spoznávate šesť rôznych vedľajších postáv a ich traumy. Každá z nich skrýva temnú minulosť, ktorá ich pretvorila v monštrum trápiace okolie. Vašou úlohou je pochopiť ich bolesť a napraviť škody na tzv. Veľkej tapisérii – tkanine osudov spájajúcej všetky bytosti. Dej má jasné morálne ponaučenie typické pre rozprávky. Ukazuje, že „ublíženie ubližujú“ – ľudia i bytosti, ktoré zažili traumu, často spôsobujú bolesť ďalším. Hazel postupne objavuje nielen tajomstvo mesta Prospero, ale aj hodnotu práce svojej matky, ktorá bola sociálnou pracovníčkou .

Vizuálne kúzlo stop-motion

Pravdepodobne najsilnejšou stránkou South of Midnight je jej unikátny grafický štýl . Hra napodobňuje techniku stop-motion (pookienkové animácie), ktorá vytvára dojem, že sledujete oživené bábky. Postavy sa pohybujú charakteristicky trhane, čo skvele funguje najmä pri nadprirodzených bytostiach a zvieratách. Tento prístup dodáva titulu nezameniteľnú atmosféru pripomínajúcu filmy štúdia Laika. Každá z herných lokácií predstavuje iný biotop amerického juhu . Preskúmate zaplavené polia, zradné močiare i vrcholky Apalačských hôr. Detaily prostredia sú prepracované do najmenších podrobností. Očarujúce sú najmä miniatúrne svety, do ktorých môžete nahliadnuť cez králičie nory pomocou svojej bábiky Krutona – nájdete tam roztomilý nábytok a výzdobu ako vystrihnutú z Fantastického pána Lišáka. Pre tých, ktorým by trhané animácie spôsobovali nevoľnosť, existuje v nastavení možnosť ich vypnúť. Je chvályhodné, že tvorcovia mysleli na prístupnosť aj týmto spôsobom. Animácia je ale úplne fenomenálna a postavy mi svojim štýlom pripomínali Arcane .

Hudobný sprievod, ktorý si zapamätáte

Hudba v South of Midnight si zaslúži samostatnú kapitolu . Zvukový sprievod od skladateľa Oliviera Derivièra čerpá z bohatej hudobnej tradície amerického juhu. Country, jazz a ďalšie regionálne štýly dokonale dokresľujú atmosféru. Skutočným klenotom sú piesne, ktoré sprevádzajú dôležité momenty v hre . Každá kapitola vrcholí hudobným dielom, ktorého text odráža emócie postáv v danej časti príbehu. Tieto skladby dokážu chytiť za srdce. Medzi najpôsobivejšie patria "Two-Toed Tom", "Benja" a "Life Is a Fight To Be Won". Škoda len, že slovenský preklad neobsahuje preklad týchto piesní.

Hrateľnosť na pomedzí žánrov

South of Midnight kombinuje prvky plošinovky s arénovým kombajnom . V základe ide o lineárnu akčnú adventúru z pohľadu tretej osoby. Postupne získavate nové schopnosti - dvojskok, beh po stene či plachtenie. Tieto zručnosti využívate ako na prekonávanie prekážok, tak v boji. V úlohe Tkalkyne používate vreteno a tkáčske háky. V súbojoch protivníkov obaľujete vláknami, priťahujete ich alebo odstrkujete. K dispozícii máte ľahké a ťažké útoky, úhyby i možnosť odrazenia nepriateľových výpadov . Postupom času si vylepšujete svoje bojové schopnosti za nazbierané "magické páperie". Zaujímavým prvkom je vaša bábika Krutonek. Tohto malého plyšového spoločníka môžete ovládať na diaľku, posielať ho do úzkych otvorov a využívať v boji. Neskôr získate aj možnosť pomocou neho posadnúť nepriateľa a obrátiť jeho útoky proti ostatným protivníkom. Hra mi trochu pripomínala hru Kena: Bridge of Spirits, ktorú som tu už recenzovala. Hazel, rovnako ako Kena, prechádza oblasťami, kde musí často šplhať a skákať a potom bojuje v malých arénach. Keď je bitka dobojovaná a stará „bolesť“ (ktorej stvárnenie dosť pripomína Nákazu z Dragon Age) je rozpletená, celá oblasť sa obnoví do svojej pôvodnej krásnej podoby .

Keď sa kúzlo stráca

Bohužiaľ, hrateľnosť predstavuje aj najväčšiu slabinu hry . Lineárny koridor úrovní neponúka priestor na kreativitu. Priechod hrou pripomína psa na vodítku - môžete ísť len tam, kam vás autori pustia, s občasnou odbočkou za skrytým pokladom. Hlavným problémom sú bojové arény . South of Midnight vás pravidelne zamkne v ohraničenom priestore, kde musíte poraziť vlny nepriateľov. To by nebolo zlé, keby hra ponúkala väčšiu variabilitu protivníkov. Za jedenásť hodín herného času narazíte iba na štyri bežné typy nepriateľov a dvoch minibossov. Po dvoch hodinách hrania začínajú arény splývať a stávajú sa únavnými. Tiež hádanky nepredstavujú žiadnu výzvu. Väčšinou ide o presúvanie krabíc k stene alebo hľadanie správneho predmetu. Aj napriek vizuálnej originalite sa po hernej stránke jedná o nenápadité mechanizmy, ktoré sme videli už mnohokrát.

Pre koho je vlastne určená?

Zaujímavou otázkou zostáva, aká je cieľová skupina hry . Jednoduchý, rozprávkový príbeh s jasným morálnym posolstvom by mohol smerovať k mladšiemu publiku. Rovnako tak nenáročná hrateľnosť a priamočiare hádanky naznačujú, že by mohlo ísť o titul pre deti alebo nováčikov vo svete videohier. Na druhú stranu, hra spracováva temné motívy vrátane domáceho násilia a traumy . Hlavná hrdinka je devätnásťročná a občas používa ostrejšie výrazy. Oficiálna odporúčaná prístupnosť je od 17 rokov. Český preklad zmierňuje sprosté výrazy, ale bohužiaľ sa nevyhol mnohým chybám. Problematické je najmä, že úplne rezignoval na prevedenie južanského dialektu. Postavy v českých titulkoch hovoria všeobecnou slovenčinou, čo ochudobňuje dialógy o značnú časť ich osobitosti.

Technická stránka a prístupnosť

Štúdio Compulsion Games sa môže pochváliť solídne zvládnutou technickou stránkou . Na PC mi hra išla stabilne okolo 80 FPS, akurát teda cutscény sa zasekli na 30 FPS. Chvályhodné je rozsiahle nastavenie prístupnosti . Okrem už spomínanej možnosti vypnúť stop-motion animácie ponúka hra rôzne farebné profily pre farboslepých, možnosť zapnúť nesmrteľnosť alebo si upraviť náročnosť jednotlivých herných prvkov. Tým sa stáva dostupnou skutočne širokému spektru hráčov. S hernou dobou okolo 10-12 hodín predstavuje tiež vítanú alternatívu k dnešným nekonečným otvoreným svetom. Takže ak ste sviatočný hráč, máte slušnú šancu túto hru dohrať.

Bojové výzvy a bossovia

Súboje s hlavnými bossmi predstavujú zaujímavejšiu výzvu . Napriek tomu, že bežní nepriatelia trpia nedostatkom variability, každý z piatich veľkých bossov má unikátne mechaniky a ich porazení vyžaduje odlišný prístup. Tieto súboje pripomínajú štýl hier typu soulslike - sú náročnejšie a vyžadujú trpezlivosť. Nanešťastie sa ani tu nevyhneme problémom. Niektoré bossfighty sú zbytočne naťahované a občas trpia technickými nedostatkami. V jednom prípade sa mi stalo, že prestali padať predmety potrebné na porazení bossa a musel som súboj reštartovať.

Južanská gotika ako herný žáner

Skutočnou hviezdou South of Midnight je jej zasadenie do sveta južanskej gotiky . Tento literárny a kultúrny žáner kombinuje prvky nadprirodzena s každodenným životom amerického juhu. Vidíme tu zvyšky malých osád, ktoré sa zúfalo držia ekonomickou krízou zdevastovaných tovární. Sociálny zmar, rasizmus a pocit krivdy sú všadeprítomné . Namiesto typických fantasy monštier tu stretávate bytosti z amerického folklóru. Hovoriaci sumec vám robí sprievodcu, stretnete sa s bájnym Rougarou (vlkolačou bytosťou), pavúčou ženou Molly alebo obrím krokodílom. Tieto postavy nie sú len náhodnými nepriateľmi – každá má svoj príbeh zakorenený v lokálnych mýtoch a legendách. Hra tak predstavuje osviežujúcu alternatívu k typickým fantasy alebo sci-fi svetom. Pokiaľ vás toto špecifické prostredie nezaujme, kúzlo hry sa bohužiaľ vytráca.

Záplava emócií a morálnych dilem

South of Midnight nie je len o boji s príšerami . Je to príbeh o strate, smútku a nádeji. Hazel počas svojej cesty konfrontuje vlastné predsudky a dozrieva v empatickú mladú ženu, ktorá lepšie chápe prácu svojej matky aj problémy ostatných. Zbieraním "ozven" - fragmentov spomienok - postupne odkrývate tragické príbehy obyvateľov Prospera . Tieto často dojemné momenty dodávajú hre emocionálnu hĺbku. Núti vás zamyslieť sa nad tým, ako trauma formuje naše životy a ako ľahko sa obete môžu stať páchateľmi. Vývojári sa neboja dotknúť citlivých tém, ako je rasizmus, chudoba alebo domáce násilie. Robí tak však skrze metafory a symboliku príbehov, ktoré sú prístupné a nepôsobia ako moralizovanie.

Rozbehnem to?

A aké sú hardvérové požiadavky pre vašu tkadleckú výpravu? Na ceste močiarmi amerického juhu potrebujete vhodné vybavenie aj po technickej stránke. Takže akým herdným hardvérom musí váš herný počítač alebo herný notebook disponovať? Hra beží solídne na procesoroch AMD 1600X alebo Intel i5-7600K . Nutnosťou je 16 GB operačnej pamäte a grafická karta s minimálne 6 GB VRAM - AMD RX 6600, Nvidia RTX 2060 alebo Intel Arc A580 zvládnu vykresľovať magické tkáčske efekty bez väčších problémov. Pripravte si tiež 60 GB voľného miesta na disku . South of Midnight beží iba na Windows 10 alebo 11 a vyžaduje podporu Shader Model 6.0 . S týmito požiadavkami si užijete plynulé preskúmavanie južanskej gotiky, aj keď v bojových arénach môžete občas naraziť na menšie prepady snímkovania.

  • Procesor: AMD 1600X alebo Intel i5-7600K
  • Grafika: AMD RX 6600, Nvidia RTX 2060 alebo Intel Arc A580
  • RAM: 16 GB
  • Úložisko: 60 GB SSD
  • OS: Windows 10/11, Shader Model 6.0

Verdikt: Nedokonalý klenot

South of Midnight je hra, ktorá si zaslúži pozornosť – nie pre svoju hrateľnosť, ale pre atmosféru, príbeh a vizuálny štýl . Je to ako krásne ilustrovaná kniha ľudových rozprávok, ktorá ožíva pred vašimi očami. Bohužiaľ, pod povrchom sa skrýva trochu priemerná akčná adventúra . Odporučil by som prechádzať hrou pomaly , po menších častiach. Užite si každú kapitolu ako samostatný príbeh a nenechajte sa odradiť repetitívnymi súbojmi. Sústreďte sa na atmosféru, hudbu a emocionálne príbehy postáv . Pre fanúšikov originálnych zasadení, folklórnej tematiky alebo netradičnej vizuálnej štylizácie ide o povinnosť. Hráči hľadajúci hlbokú hrateľnosť alebo výzvu budú pravdepodobne sklamaní. South of Midnight nie je komerčným hitom a ani sa ním nestane. Je to skôr artový projekt uprostred mainstreamu – nedokonalý, ale odvážne originálny. Za cenu menšieho titulu a dostupnosť v Game Passe však ponúka zážitok, ktorý v záplave vysokorozpočtových hier nemá obdoby .