
Unreal Engine 6: Revolúcia v multithreadingu klope na dvere
Viete, čo vždy milujem na hernom priemysle? Že sa stále niečo deje. Zvesti už dlhší čas hovorili o UE6, ale len teraz nedávno Tim Sweeney, šéf Epic Games, konečne prehovoril. Musím povedať, že to znie fakt zaujímavo. Poďme sa pozrieť, čo nás čaká a čo to znamená pre budúcnosť hier.
Prvé čriepky informácií
Predstavte si, že sedíte pri počítači, hráte svoju obľúbenú hru a naraz – pád FPS a prvotriedna sekaná . Kto by to občas nepoznal. No, zdá sa, že Epic Games to chce konečne zmeniť . Tim Sweeney v rozhovore s Lexom Friedmanom prezradil, že prvú verziu UE6 by sme mali vidieť za dva až tri roky . To nie je zas tak ďaleko, keď si uvedomíte, aké veľké zmeny sa chystajú. UE6 nebude len kozmetická úprava – tentoraz ide o riešenie skutočných problémov, ktoré vývojárov trápia roky. Nie je to ako prechod z UE4 na UE5, keď nás ohromil vizuál. Teraz ide o to, čo sa deje "pod kapotou" - a verte mi, bude to stáť za to!
Konečne koniec zásekov?
Frustrovalo vás niekedy, keď váš super výkonný počítač nezvládal niektoré hry ? Nie je to vaša chyba – súčasné verzie UE4 a UE5 totiž pri simulácii používajú len jedno jadro procesora , aj keď máte k dispozícii napríklad šestnásť! Je to, ako by ste mali Ferrari, ale mohli ísť len na prvý rýchlostný stupeň. UE6 toto konečne zmení – plný multithreading znamená, že engine bude využívať všetky jadrá procesora naraz. V praxi? Plynulejšie hranie, vyššie FPS a oveľa menej tých otravných momentov, kedy hra zamrzne práve vo chvíli, keď máte na muške hlavného bossa. Pokiaľ ste teda už dlhšiu dobu premýšľali nad upgradom vášho herného počítača alebo herného notebooku , s novým UE6 z neho vytrieskate maximum.
Koniec zmätkov pre vývojárov
Predstavte si, že ste kuchár a máte dve rôzne kuchyne – v každej trochu inej ingrediencie a náčiní. Presne tak to teraz vyzerá pre vývojárov. Momentálne existuje klasický Unreal Engine 5 a špeciálna verzia pre Fortnite . Je v tom trochu chaos. "Máme dve rôzne chápadlá pokroku," priznal Sweeney. V preklade to znamená, že niektoré super funkcie sú dostupné v jednej verzii, ale nie v druhej. UE6 toto zjednotí do jednej platformy – ako keď konečne spojíte tie dve kuchyne do jednej super vybavenej. Vývojári budú mať všetko po ruke, nech už robia čokoľvek.

AI, ktorá vám pomôže (ale nezoberie prácu)
Umelá inteligencia je všade a ani UE6 nebude výnimkou . Ale nie je to tak, že by roboti vytlačili ľudských vývojárov. AI bude skôr ako super šikovný asistent , ktorý výrazne uľahčí prácu. Predstavte si to: "Hej, AI, urob túto budovu o päť poschodí vyššiu" alebo "Zmeň túto krajinu na púštne prostredie" - a bum, je to hotové. Žiadne hodiny modelovania , len jednoduché príkazy.
Metaverse nie je len buzzword
Epic má veľké plány . UE6 by mal zvládnuť simuláciu svetov s desiatkami miliónov hráčov v jednom priestore. Žiadne rozdeľovanie do serverov, žiadne "inštancií" - jednoducho jeden obrovský svet pre všetkých. K tomu majú nový programovací jazyk Verse , ktorý toto všetko umožní. Je to ako keď namiesto stavby z lega prejdete na skutočné stavebné bloky – oveľa väčšie možnosti a stabilnejšie základy.
Hry ako živé platformy
Sweeney má víziu, že hry budúcnosti nebudú len jednorazové zážitky , ale skôr platformy - zdieľané svety, kde milióny tvorcov budujú obsah s AAA kvalitou, ale s otvorenosťou ako Roblox alebo Fortnite. UE6 má byť mostom do tejto budúcnosti – nie len nástrojom pre vývojárov, ale základom prepojených virtuálnych svetov, kde sa budeme stretávať. Celé filmové štúdio pre každého – taká je ich vízia.

Čo trápi UE5 a ako to UE6 vyrieši
Aj keď je UE5 vizuálne ohromujúca , má svoje problémy. Hry na ňom často trpia výkonovými problémami , a to hlavne kvôli tej jednojadrovej simulácii. Je to ako mať Ferrari s motorom od Trabantu - vyzerá skvele, ale pod kapotou to nie je ono. Porovnajte to napríklad s aktuálnym UE5.5 a jeho technológiou MegaLights – tisíce svetelných zdrojov naraz, všetky s realistickými tieňmi. Úžasné! Ale predstavte si, ako by to ešte len vyzeralo, keby to bežalo na všetkých jadrách procesora...
Kedy si zahráme prvé hry na UE6?
Prvý preview verzia UE6 by mala vyjsť okolo roku 2027 , ale na plnohodnotné hry si počkáme do rokov 2029-2030. Je to ešte kus cesty, ale čakanie bude stáť za to . Vývoj veľkých hier trvá roky, takže prvé veľké tituly na UE6 sa objavia najskôr až na prelome desaťročia. Medzitým si môžeme užívať aspoň revolúciu v UE5.5 s MegaLights .
Unreal Engine dobýva herný svet
Unreal Engine sa stáva štandardom v hernom priemysle . Na UE5 už beží alebo sa chystá množstvo veľkých titulov – nový Zaklínač 4, budúci Cyberpunk, Mafia: The Old Country, Marvel 1943: Rise of Hydra, Killing Floor 3, Borderlands 4, Avowed, Gears of War: E-Day, STALKER. filmári zrazu začnú používať rovnaký typ kamery – nie preto, že by museli, ale pretože je jednoducho najlepší. A to zvyšuje motiváciu Epicu , aby UE6 posunul na úplne inú úroveň.
