
The Book of Aaru: Keď českí vývojári predvedú, ako sa to robí
Predstavte si, že ste malá partia nadšencov rozhádzaná po celej republike a snívate o tom vytvoriť hru, ktorá by sa nestratila vedľa veľkých štúdií. Presne taký príbeh píše české Amenti Studio so svojim debutovým titulom The Book of Aaru. A viete čo? Celkom sa to podarilo. Ak ste fanúšikovia Roguelite žánru, tak už žhavte svoje herné počítače a herné notebooky .
Malé štúdio ukázalo svetu, že veľkosť nie je všetko
Za The Book of Aaru stojí skutočne malý tím. Amenti Studio začínalo ako startup s jedným investorom a jedným vývojárom. Dnes je to partia nadšencov rozhádzaná po celej Českej republike, ktorá ukazuje, že keď máte víziu a vytrvalosť, môžete vytvoriť niečo výnimočné. Zaujímavé je, že hra podporuje jedenásť jazykov vrátane slovenčiny , čo ukazuje medzinárodné ambície štúdia. Nie je to len lokálny projekt pre slovenských hráčov, ale pokus osloviť celý svet. A súdiac podľa prvých reakcií sa to darí. Na Steame má hra zatiaľ stopercentne pozitívne hodnotenie , čo je pre debut neuveriteľný úspech.

Egypt, ako ho ešte nepoznáte
Zabudnite na všetko, čo si myslíte, že viete o starovekom Egypte. The Book of Aaru vás vezme na cestu do sveta, kde sa pyramídy miešajú s pokročilými technológiami a kde faraóni možno používali niečo viac než len zlato a hieroglyfy. Je to taká zmes, ktorá by na papieri nemusela fungovať, ale v praxi je úplne úchvatná. Hlavnou hrdinkou je Emily Sands, dobrodružka z dvadsiatych rokov minulého storočia, ktorá sa vydala hľadať Osiridov chrám a nejako sa jej to nepodarilo podľa plánu. Namiesto triumfálneho návratu s pokladom sa ocitla prekliata a zbavená ľudskosti v labyrinte plnom pascí. Predstavte si to ako kombináciu Indiana Jonesa a Resident Evil, len s egyptskou príchuťou a izometrickou perspektívou.
Hrateľnosť, ktorá vás neomrzí
Tu začína tá skutočne zaujímavá časť. The Book of Aaru nie je len ďalšia hra, kde beháte a mlátite do všetkého, čo sa hýbe . Je to sofistikovaný systém, kde každý pohyb má význam a každé rozhodnutie môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Vývojári sa inšpirovali u Hades a Curse of the Dead Gods, ale nerobili iba kópiu. Pridali vlastné nápady, ktoré hru posúvajú niekam úplne inam. Najzaujímavejšie je asi mechanizmus spomaľovania času . Nie je to len nejaká lacná pomôcka pre začiatočníkov, ale skutočný herný prvok, ktorý môžete premeniť na devastujúcu zbraň. Keď sa naučíte využívať tento systém správne, začnete sa cítiť ako Matrix v akcii. Kombinácia s duálnymi zbraňami a možnosťou reťaziť kombo útoky vytvára súbojový systém, ktorý je ľahký na pochopenie, ale ťažký na zvládnutie. Čo ma ale nadchlo najviac, je prístup k prostrediu. Namiesto toho, aby ste len prechádzali miestnosťami a snažili sa dostať von čo najrýchlejšie, hra vás motivuje k tomu, aby ste preskúmavali každý kút, ničili veci okolo seba a hľadali skryté poklady. Každá rozbitá váza alebo zničený múr môže obsahovať materiály, ktoré vám pomôžu vylepšiť postavy priamo počas priechodu.

Každý priechod je iný príbeh
Roguelite žáner má jednu obrovskú výhodu - nikdy neviete, čo vás čaká za ďalšími dverami. The Book of Aaru tento princíp využíva naplno . Základná štruktúra sveta zostáva rovnaká, takže sa postupne naučíte orientovať v labyrinte, ale pasce a výzvy sa menia s každým novým pokusom. Je to ako čítať knihu, kde sa hlavná dejová línia nemení, ale detaily príbehu sú zakaždým trochu iné. Systém postupu je navrhnutý tak, že aj keď zomriete (a verte mi, stane sa to často), nemáte pocit, že ste stratili čas. Každý neúspech vás niečo naučí, každá smrť vám prinesie nové poznatky, ktoré využijete v ďalšom pokuse . Je to návykové v tom najlepšom slova zmysle.
Vizuál, ktorý si zaslúži pozornosť
Keď prvýkrát uvidíte The Book of Aaru v akcii, pravdepodobne vás napadne, že toto nemôže byť od začínajúceho štúdia . Výtvarný štýl je jednoducho skvelý. Kombinácia temnej sci-fi atmosféry s mystickými egyptskými motívmi vytvára niečo, čo som v hernom svete ešte nevidel. Nie je to ani príliš temné, ani príliš farebné – jednoducho tak akurát. Každá miestnosť rozpráva svoj vlastný príbeh. Nemusíte čítať dlhé texty alebo počúvať nudné dialógy. Stačí sa rozhliadnuť okolo seba a pochopíte, čo sa tu odohralo. To je skutočné umenie – rozprávať príbeh prostredníctvom prostredia. A navyše hra nie je náročná na hardvér, takže si ju môžete užiť aj na staršom počítači.

Pre koho táto hra je a pre koho nie je
Budem s vami úprimný – The Book of Aaru nie je pre každého . Pokiaľ hľadáte rýchlu zábavu na pol hodiny, kde si vypnete hlavu a len si oddýchnete, toto pravdepodobne nie je vaša hra. Roguelite žáner vyžaduje trpezlivosť, ochotu učiť sa z chýb a postupne sa zlepšovať. Na druhú stranu, pokiaľ máte radi výzvy, precízne súboje a postupné zdokonaľovanie vlastných zručností, môžete s touto hrou stráviť desiatky hodín. Každý úspešný priechod je malým víťazstvom, každé prekonanie ťažkej sekcie je dôvodom na radosť.
Budúcnosť vyzerá nádejne
The Book of Aaru je dôkazom toho, že česká herná scéna má čo ponúknuť svetu . Malé štúdio ukázalo, že s kreativitou, starostlivým plánovaním a vytrvalosťou je možné vytvoriť produkt, ktorý sa nemusí hanbiť popri veľkých medzinárodných tituloch. A to je iba začiatok – podľa všetkého má Amenti Studio ďalšie plány a ambície. Pokiaľ teda podporujete slovenských vývojárov alebo jednoducho len hľadáte zaujímavú hru, ktorá vás na dlhé hodiny prikuje k obrazovke, The Book of Aaru je rozhodne stojí za vyskúšanie . Navyše prvé dva týždne po vydaní je hra na Steame so zľavou, takže je to perfektný čas na nákup. Verím, že Emily Sands a jej prekliata cesta egyptským labyrintom si nájde svojich fanúšikov aj u nás doma.

