
Oblivion znovu ožíva: Remaster legendárneho RPG prišiel bez varovania
Bethesda opäť dokázala, že vie prekvapiť. Bez veľkého humbuku či dlhých marketingových kampaní 22. apríla popoludní oznámila a zároveň vydala The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Legendárne RPG z roku 2006 sa tak vrátilo v modernom kabáte pre PC, Xbox Series X/S a PlayStation 5. Ak ste majiteľmi predplatného Game Pass Ultimate alebo PC Game Pass, máte k tejto prerábke okamžitý prístup. Je čas zapnúť vaše herné počítače a herné notebooky a dať sa do hrania!
Prekvapivý návrat do Cyrodiilu
Toto náhle vydanie vzbudilo obrovskú vlnu záujmu. Behom hodiny si hru na Steame spustilo približne 80 tisíc hráčov a čísla rýchlo rástli až na viac ako 180 tisíc súbežne hrajúcich užívateľov . Taký úspech bez predchádzajúcej propagácie je skutočne pozoruhodný a svedčí o sile značky aj nostalgii, ktorú Oblivion u hráčov stále vyvoláva.

Čo všetko remaster prináša
Za modernizáciou stojí štúdio Virtuos (ktoré pracuje aj na pripravovanom Metal Gear Solid Delta: Snake Eater). Pôvodný základ hry bol kompletne prestavaný v Unreal Engine 5, čo prinieslo výrazné grafické vylepšenie. Mestá, nepriatelia i postavy boli vytvorené znova od základov, s rešpektom k pôvodnému dizajnu. Vývojári svoju prácu popisujú ako „ definitívnu verziu “ a „ milostný list fanúšikom série “. Todd Howard, šéf Bethesdy, pri predstavení remastera pripomenul zásadný význam Oblivionu pre celú sériu: " Každý diel sa snažil definovať svoju generáciu RPG a open-world hier. Oblivion bol pre nás naozaj prelomový a zmenil spôsob, akým premýšľame o vývoji hier." Technicky hra beží v rozlíšení 4K pri 60 snímkach za sekundu, čo je oproti originálu obrovský skok vpred. Okrem grafických vylepšení prináša remaster aj niekoľko zmien v hrateľnosti.
Zmeny v hrateľnosti a obsahu
Vývojári nevsadili iba na vizuálnu stránku. Prepracovali tiež systém postupu postavy, ktorý sa teraz viac podobá tomu zo Skyrimu. Pridali možnosť šprintu, ktorú označili za „ nutnosť v modernej hre “ (aj keď sa o nej údajne dlho dohadovali). Doplnili nové dialógy s unikátnymi hlasmi pre jednotlivé rasy a upravili bojový systém, kúzlenie aj užívateľské rozhranie. Remaster obsahuje základnú hru a dve hlavné príbehové rozšírenia - Shivering Isles a Knights of the Nine . Pre náročnejších hráčov je k dispozícii aj Deluxe edícia za 64,99 € (1549 Kč), ktorá pridáva unikátne sady brnení Akatosh a Mehrunes Dagon, zbrane, brnenia pre kone, digitálny artbook a soundtrack, a ďalšie rozšírenie ako Fighter's Stronghold či Wizard's Tower.
Grafika: krok vpred aj späť
Prechod na Unreal Engine 5 priniesol samozrejme mnoho výhod. Hra obsahuje výrazne viac detailov – hustejšiu vegetáciu, poletujúce motýle či lepšie spracovanú srsť khajiitov . Realistickejšie nasvietenie s technológiou lumen dodáva svetu uveriteľnejšiu atmosféru . Na druhú stranu tento modernejší prístup čiastočne tlmí pôvodnú farebnú paletu. Zatiaľ čo originál žiaril svojou rozprávkovou, sýto farebnou krajinou (v kontraste s neskorším, prevažne šedým Skyrimom), remaster prináša o niečo triezvejšie farebné podanie . Pre niektorých veteránov to môže znamenať určitú stratu pôvodného kúzla. Napriek modernizácii niektoré prvky stále pripomínajú takmer dve desaťročia starú hru. Modely niektorých postáv, najmä elfov a Daedra Sheogoratha, nie sú úplne presvedčivé. Umelá inteligencia zostáva pomerne jednoduchá a niektoré detaily ako absencia titulkov pre NPC postavy mimo dialóg vzbudzujú otázky.

Technické problémy a optimalizácia
Ako býva u nových hier na Unreal Engine 5 bežné, aj Oblivion Remastered trápi niektorých hráčov problémy s plynulosťou a optimalizáciou. Zatiaľ čo časti užívateľov beží hra bez problémov, druhá polovica hlási výkonnostné problémy. Tieto problémy sú obzvlášť viditeľné na PC, kde rôznorodosť hardvéru prináša rôzne výsledky. Aj napriek týmto nedostatkom sa zdá, že nostalgia víťazí. Užívateľské recenzie na Steame sú veľmi pozitívne , s hodnotením 83% kladných reakcií.
Skyblivion: fanúšikovská alternatíva žije ďalej
Zaujímavou kapitolou je vzťah oficiálneho remastera k ambicióznemu fanúšikovskému projektu Skyblivion. Tento mod si kladie za cieľ preniesť celý Oblivion do enginu Skyrimu, pridať nový obsah a prepracovať herné systémy. Mnohí sa obávali, že oficiálny remaster bude znamenať koniec tejto fanúšikovskej iniciatívy. Bethesda však preukázala veľkorysosť . Nielen že dala výslovne najavo, že nemieni usilovať o ukončenie vývoja módu, ale dokonca venovala celému tímu Skyblivionu aktivačné kľúče nového remastera . V dnešnej dobe, keď niektoré spoločnosti vedú krížové výpravy proti modderom, ide o vzácny a chvályhodný prístup. Skyblivion by mal vyjsť ešte počas tohto roku, bude dostupný zadarmo na stiahnutie (vyžaduje vlastníctvo Skyrimu i pôvodného Oblivionu) a zameria sa iba na PC platformu .
