Metal Eden: Návrat poľských cyberpunk strelcov

Osem rokov po kultovom Ruineri sa štúdio Reikon Games vracia s Metal Eden – sci-fi strieľačkou prvej osoby, ktorá kombinuje brutálnu akciu s akrobatickými prvkami. Hra oficiálne dorazila 2. septembra na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S, ale cesta k vydaniu nebola jednoduchá. Po prepustení 80% tímu a odklade z pôvodného májového termínu sa zdalo, že projekt môže skončiť v prepadlisku dejín. Našťastie sa nestalo. Metal Eden sľubuje frenetickú akciu pre fanúšikov, ktorých nenadchol Doom: The Dark Ages. Tak nažhavte svoje herné počítače a herné notebooky a poďte sa spoločne pozrieť, čo štúdio navarilo.

Reikon Games: Od Ruinera po Metal Eden

Štúdio Reikon Games má za sebou búrlivú históriu. Založené v roku 2014 bývalými vývojármi z CD Projekt Red a Techland, sa preslávilo predovšetkým vďaka twin-stick strieľačke Ruiner z roku 2017 . Recenzenti ju popísali ako "adrenalínový nárast podobný cyberpunkovému Hotline Miami" a získala si kultový status medzi fanúšikmi cyberpunkovej estetiky. Začiatkom roku 2024 štúdio prepustilo okolo 60 ľudí, čo predstavovalo zhruba 80 % zamestnancov. Vyzeralo to, že Metal Eden môže skončiť ako ďalšiu obeť herného priemyslu. Našťastie sa ukázalo, že projekt prežil a dokonca dostal vydavateľa v podobe Deep Silver . V pozitívnejšom duchu sa tento rok v auguste objavila správa, že Ruiner bude adaptovaný do celovečerného filmu Universal Pictures pod vedením režiséra Wesa Balla a producenta Davida Leitcha. Metal Eden predstavuje veľký skok vpred. Zatiaľ čo Ruiner bol twin-stick shooter s izometrickou perspektívou, nová hra sa vrhá do plného 3D sveta ako first-person shooter postavený na Unreal Engine 5 . Vizuálne má nepopierateľný lesk drahého projektu v porovnaní s retro vizuálmi väčšiny súčasných boomer shooterov.

Príbeh o umelej inteligencii a ľudskosti

Príbeh Metal Eden sa odohráva v dystopickom svete, kde ľudské vedomie prekročilo hranice tela . Pokročilá HYPER UNIT ASKA je poslaná na samovražednú misiu zachrániť CORES občanov z monolitického mesta MOEBIUS – kedysi nádeje ľudstva, teraz smrteľná pasca. Mesto navrhli Inžinieri, aby v ňom ubytovali ľudstvo v hnijúcich celách. Nový story trailer odhaľuje Ascinovi skrytú minulosť, ako konfrontuje devastujúce dedičstvo Erosion Bomb a vlastnú transformáciu z človeka na zbraň. Hra tak ponúka typickú cyberpunkovú tematiku o umelej inteligencii , prenose vedomia a otázke, čo nás vlastne robí ľudskými. Strach zo smrti ale nečakajte – vďaka biomechanickej 3D tlačiarni a prenosu vedomia sa hlavná hrdinka môže po každom páde znovu zrodiť .

Hrateľnosť: Doom meets Ghostrunner

Metal Eden kombinuje rýchlu streľbu s akrobatickými prvkami . Gameplay je najlepšie popísaný ako Doom crossed with Ghostrunner. Hráči budú dash, grapple a wall-run cez Internal Defence Corps pomocou pokročilých parkourových schopností. K dispozícii bude jetpack a gravitačné háky a zaujímavá mechanika Armored Ramball, ktorá pripomína Morph Ball a kombinuje parkour s bojovaním. Aska je pokročilý bojový android špecializovaný na prieskumné misie, poháňaný Phantom Core. Hráči budú bojovať proti rozmanitému tímu tvrdých, agilných mecha jednotiek a elementárnych síl, extrahovať energetické jadrá a ničiť štíty Internal Defence Corps. Hra bude obsahovať 8 unikátnych misií v ručne vytvorenom svete. Čo sa týka progresu, hra sľubuje robustný skill tree . Nie je prehlcujúce, ale ponúka príležitosti na zaujímavé budovanie zostavy postavy, čo umožní rôzne herné štýly a prístupy k súbojom.

Cesta k vydaniu a demo

Pôvodný plán bol iný. Metal Eden sa mal objaviť 6. mája, ale bol odložený . V rozhodnutí zohrala veľkú úlohu spätná väzba od hráčov z demoverzie. Odklad bol založený na spätnej väzbe hráčov ohľadom Asčiny agility a rozmanitosti zbraní. Demo je stále dostupné na všetkých platformách vrátane Steamu. Prvé reakcie sú zmiešané. Niektorí recenzenti spomínajú, že hra pôsobí trochu plytko a nedopečene - nemá dostatok nepriateľov alebo rozmanitosti útokov. Na druhej strane hráči chvália rýchle a responzívne ovládanie a výraznú vizuálnu stránku a zábavný combat. Nájde sa aj zopár technických problémov. Niektorí hráči hlásia trhanie obrazu na PS5 Pro v performance móde a problémy s audio dizajnom. Kritizujú aj prechody medzi cutscenami a gameplayom alebo príliš hlasný konfirmačný zvuk zabitia.

Konkurencia a vydanie

Metal Eden vyjde v náročnom období . Pôvodne mal vyjsť len deväť dní pred vysoko očakávaným Doom: The Dark Ages, čo by mohlo spôsobiť zatienenie. September ale tiež nie je prázdny mesiac pre hry, takže konkurencia bude stále tvrdá. Finálny dátum vydania bol stanovený na 2. septembra 2025 pre PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Vydáva Deep Silver pod krídlami PLAION. Za správnu cenu a pri správnej dĺžke má Metal Eden potenciál byť zabijackym sci-fi streleckým zážitkom. Zostáva len dúfať, že finálna verzia vyrieši problémy odhalené v deme. Metal Eden pôsobí ako mashup najlepších prvkov súčasných sci-fi strieľačiek, ale bude záležať na exekúcii. Štúdio Reikon ukázalo s Ruinerom, že vie vytvoriť nezabudnuteľný zážitok . Teraz je otázka, či sa im to podarí zopakovať v 3D svete.