Heroes of Might and Magic: Olden Era - Návrat k legende v novom šate

Štúdio Unfrozen pripravuje nový diel legendárnej série Heroes of Might and Magic. Olden Era ponúkne návrat ku koreňom série s modernými prvkami, českú lokalizáciu, hudbu od pôvodného skladateľa Paula Anthonyho Romera a množstvo herných noviniek. Preskúmame tajomný kontinent Jadame, užijeme si klasické mestské obrazovky a vyskúšame nové herné režimy. Čo všetko vieme o tejto očakávanej ťahovej stratégii, ktorá vyjde v predbežnom prístupe už v prvom štvrťroku 2025?

Tajomný kontinent Jadame vás volá

Fanúšikovia legendárnej hernej série Heroes of Might and Magic majú dôvod na radosť! Štúdio Unfrozen nedávno potešilo slovenských hráčov potvrdením slovenskej textovej lokalizácie a novým gameplay videom z pripravovaného titulu Heroes of Might and Magic: Olden Era. Takmer minútový zostrih ukázal mnoho zaujímavých prvkov – od prieskumu fantasy sveta cez ťahové bitky až po budovanie miest. Táto novinka nás zavedie späť do známeho sveta Enrothu, konkrétne na kontinent Jadame. Tento tajomný kút herného sveta bol v predchádzajúcich dieloch iba spomenutý, ale nikdy sme nemali príležitosť ho preskúmať. Teraz sa to zmení. Jadame je oblasť zmietaná nepokojmi a ponúka unikátne frakcie, rozmanité biomy a fascinujúce tvory , ktoré inde nenájdete.

Skúsení vývojári s láskou k sérii

Za hrou stojí štúdio Unfrozen, zložené z veteránov, ktorí v minulosti pracovali na hrách ako World of Warcraft, Disco Elysium alebo Pathologic 2. Ide o ich druhý titul. Ich prvotina bola Iratus: Lord of the Dead – kladne prijaté roguelike RPG, ktoré vychádzalo z populárneho titulu Darkest Dungeon. Vývojári tvrdia, že sú veľkými fanúšikmi celej série Heroes a že aj od podobne zameraných hráčov majú na ich chystaný titul pozitívne ohlasy . Streamer Kyraha napríklad chváli vizuálnu stránku hry a hovorí, že vďaka podobnosti s Heroes 3 bude pre nových hráčov ľahké naučiť sa ju hrať . Ďalší streamer, Lexiav, vyjadruje potešenie nad tým, že herné systémy neboli nahradené, ale iba rozšírené . Podľa neho hra pôsobí sviežo, čo je presne to, čo hľadá.

Česká lokalizácia poteší domácich fanúšikov

Výbornou správou pre slovenských hráčov je, že hra dostane plnú slovenskú textovú lokalizáciu . Toto rozhodnutie potvrdili vývojári zo štúdia Unfrozen na platforme Steam spolu s oznámením o maďarskej lokalizácii. Príjemným prekvapením je, že česká lokalizácia bude dostupná už v predbežnom prístupe , ktorý je plánovaný na druhý štvrťrok roku 2025. Plná verzia hry by mala vyjsť približne o rok neskôr.

Legendárny skladateľ sa vracia

Pre verných fanúšikov série bola tesne pred Vianocami pripravená ďalšia skvelá správa. Štúdio Unfrozen usporiadalo šesťhodinový livestream, počas ktorého oznámilo, že hudbu pre nový diel zloží Paul Anthony Romero . Tento skladateľ stojí za hudbou celej série od samého začiatku a jeho melódie sa stali ikonickými. Mnohí hráči si pamätajú jeho nezabudnuteľné skladby, ktoré dokonale dotvárali atmosféru hry. Romero nebude na soundtracku pracovať sám. Pripojí sa k nemu Cris Velasco , ktorý je známy vďaka svojim pôsobivým hudobným sprievodom k hrám ako God of War, Starcraft II, Bloodborne či Mass Effect. Spoločne s nimi na projekte pracuje aj Heroes Orchestra , ktorý s Romerom spolupracoval na orchestrálnych verziách soundtrackov pôvodných hier. Toto hudobné spojenie sľubuje výnimočný zvukový zážitok, na ktorý sa môžu tešiť noví hráči aj veteráni série.

Mestské obrazovky a frakcie, ktoré poznáte a milujete

K sérii Heroes neodmysliteľne patria prepracované mestské obrazovky . Pre mnohých fanúšikov ide o citlivú tému – spomeňme si na Heroes VI, kde sa vývojári pokúsili tento prvok z hry odstrániť. Po vlne kritiky ho museli dodatočne vracať pomocou patchov. V Olden Era sa mestské obrazovky vracajú v plnej kráse. Zdá sa, že ponúknu šikovný kompromis medzi 2D štylizáciou pôvodných dielov a 3D poňatím známym z Heroes V. Mestské obrazovky sú trojrozmerné, ale kombinácia statickejšej kamery a cel-shadingu vytvára príjemný 2D dojem. Stavba budov prebieha pomocou prehľadného diagramu podobného Heroes V či VII a každá nová budova je sprevádzaná krásnou animáciou.

Veľká diskusia medzi fanúšikmi sa rozprúdila okolo jednotiek frakcie Necropolis . Pôvodne mal byť najsilnejšou jednotkou (Tier 7) upír a jeho vylepšené verzie. Od Heroes II po Heroes V bol ale hlavnou jednotkou tohto hradu vždy kostený drak . Jeho absencia mnohých fanúšikov sklamala. Nové video však ukazuje jeho návrat, aj keď zatiaľ nie je jasné, či bude možné tohto draka v Necropolise priamo vycvičiť. Je označený ako Tier 8 , čo bolo komunitné označenie pre neutrálne jednotky silnejšie ako bežné frakčné jednotky.

Návrat ku koreňom s modernými prvkami

Heroes of Might and Magic III je považovaná za kultovú hru. Aj po 25 rokoch od vydania je stále milovaná, modovaná a hlavne hraná . Na trojku nadviazalo niekoľko ďalších dielov, ale žiadnemu sa nepodarilo dosiahnuť jej slávu. Niektoré boli úspešnejšie (napríklad piaty diel), iné menej (štvrtý a šiesty diel rozdelili fanúšikov). Siedmy diel sa stretol skôr s vlažným prijatím. Možno aj preto značka ležala takmer desať rokov úhorom. Štúdio Unfrozen sa teraz pokúša nadviazať na zlatú éru série . Pestrofarebná štylizácia, ktorá kombinuje 2D a 3D grafiku , okamžite pripomína atmosféru prvých troch dielov. Pri pohľade na hrdinov pohybujúcich sa po mape by ste mohli nadobudnúť dojem, že ide skôr o moderné vylepšenie tretieho dielu než o úplne novú hru. Základné herné mechaniky zostávajú verné originálu. Heroes of Might and Magic: Olden Era je ťahová stratégia s RPG prvkami. Budete ovládať hrdinov, ktorí putujú po mape, zbierajú sedem druhov surovín a interagujú s rôznymi budovami. Tie vám môžu poskytnúť výhody ako viac vojakov, surovín, pokladov alebo lepší rozhľad po mape. Boj prebieha na poli zloženom zo šesťuholníkov, čo je ďalší návrat ku koreňom série . Hra opúšťa modernejšiu štvorcovú mapu a pohyb s bojom sa odohráva v šiestich smeroch namiesto ôsmich. Je to jeden z mnohých príkladov, ako Olden Era cieli na nostalgiu a retro pocit.

Inovácie, ktoré osviežia hrateľnosť

Štúdio Unfrozen zdôrazňuje, že základné jadro hry zostáva nedotknuté, ale pridávajú sa rozšírenie a vylepšenia. V súbojoch získavate skúsenosti, zvyšujete úrovne a odomykáte zručnosti. Vyberáte si vždy z troch možností, ale novinkou je, že každá zručnosť ponúka päť dodatočných vylepšení, medzi ktorými môžete voliť. To by malo výrazne posilniť znovuhrateľnosť. Úplne sa zmenil spôsob získavania kúziel. V predchádzajúcich dieloch ste sa ich mohli naučiť iba v magických školách alebo jednotlivo vďaka objektom na mape. Teraz dostávate samostatný kúzelný šikovný strom, ktorý by mal oveľa menej závisieť od náhody. To ocenia hráči, ktorí boli frustrovaní pri hľadaní svojich obľúbených kúziel. Ďalšou veľkou novinkou je možnosť zvyšovať úroveň vášho kráľovstva. Budete si môcť vybrať z radu bonusov, nazvaných zákonmi. Dostupné zákony závisia od vami zvolenej frakcie, nie od toho, ktoré jednotky a hrady ovládnete počas hry. Zákony môžu poskytnúť výhody konkrétnym jednotkám, hrdinom alebo môžu ovplyvniť vašu ekonomiku. Na mape môžete tiež zbierať artefakty, ktoré je možné spájať do setov. Tie vám dávajú ešte väčšie bonusy, pričom novinkou je, že sety nemusia byť kompletné. Aj keď máte len polovicu zo šiestich artefaktov v sete, získate určitý bonus.

Jednotky s vlastnými kúzlami

Zaujímavé zmeny sa dočkal aj samotný súbojový systém. Stále presúvate jednotky po bojisku a váš hrdina môže raz za kolo zoslať kúzlo, ktoré dokáže zvrátiť priebeh bitky. Kúzla hrdinov je možné vylepšovať, pričom na tretej a piatej úrovni čakajú na hráčov masívne vylepšenia. Prepracované boli ale schopnosti jednotiek tak, aby aj ony mohli istým spôsobom „kúzliť“. Každá jednotka má dva druhy schopností: pasívne a aktívne. Medzi pasívne patrí napríklad lietanie, útok na diaľku alebo nemŕtvosť. Aktívne schopnosti sú špeciálne útoky a kúzla, ktoré môžu použiť, pokiaľ sa im nabije ukazovateľ energie. Ten sa plní v priebehu hry jednoduchým čakaním. Niektoré schopnosti je možné použiť len raz a každá stojí iné množstvo energie. Tento systém by mohol priniesť do bitiek ďalší strategický rozmer a spestriť ich.

Štyri herné režimy pre každú príležitosť

Heroes of Might and Magic: Olden Era ponúkne celkom štyri herné režimy. Samozrejmosťou je príbehová kampaň pre jedného hráča. Pôjde o prequel odohrávajúci sa na kontinente Jadame na planéte Enroth - rovnakom svete, kde sa odohrávali prvé tri diely Heroes of Might and Magic a tiež šiesty, siedmy a ôsmy diel hlavnej série Might and Magic. Starí fanúšikovia tak spoznajú počiatky niektorých obľúbených postáv a pre nováčikov to bude dobrý vstupný bod do celého príbehového sveta. Kampaň bude nelineárna a bude obsahovať mnoho volieb s dôsledkami, ktorým sa budete musieť postaviť. Vývojári sľubujú, že hráči pocítia vplyv svojich rozhodnutí na herný svet a každý priechod hrou bude jedinečný. Hlavným lákadlom je ale multiplayer. Ten sa bude odohrávať na náhodne generovaných mapách, ktorých parametre si budete môcť nastaviť. K dispozícii je režim, kde každý hráč ovláda až desať hrdinov. Jedna partia tohto režimu môže trvať niekoľko hodín . Pre časovo vyťažených hráčov bude k dispozícii aj režim s jedným hrdinom, kde jedna hra zaberie len hodinu až hodinu a pol. Štúdio Unfrozen tento režim odporúča aj pre streamerov a ich divákov. Novým a potenciálne veľmi zaujímavým režimom je Arena, inšpirovaná rovnomenným režimom v Hearthstone. Na začiatku si vylevelujete postavu na vysokú úroveň, vyberiete zručnosti, kúzla, artefakty a jednotky, a takto posilnenie vstúpite do boja. Celá partia by mala trvať 10 až 15 minút . Je to úplne nový prvok s veľkým potenciálom, ktorý môže priniesť osvieženie od klasickej hrateľnosti. Podľa informácií z prezentácie na Gamescome plánuje Unfrozen do multiplayera pridať aj možnosť simultánnych ťahov a spôsoby, ako môžu hráči ovplyvniť čas vyhradený na ťah. Pre tých, ktorí preferujú hru proti počítaču, vývojári sľubujú, že umelá inteligencia bude svižná a bude viac pripomínať štýl hrania skutočných hráčov . K tomu všetkému bude k dispozícii aj editor máp, ktorý využije vizuálnu pestrosť Olden Era.

Na čo sa môžeme tešiť

Heroes of Might and Magic: Olden Era vyjde najprv v predbežnom prístupe v prvom štvrťroku 2025, plná verzia potom približne rok potom. Pri vydaní predbežného prístupu bude k dispozícii šesť frakcií a veľký počet hrdinov. Napríklad frakcia Necropolis, ktorá sa spolieha na nekromanciu, ponúkne 17 hrdinov. Vo videách sme mohli zahliadnuť aj frakcie Dungeon, Inferno alebo ľudské jednotky. Ďalšie frakcie štúdio sľubuje pridať v budúcnosti. Čo sa týka hardvérovej stránky, nové Heroes nie sú vôbec nijako náročné. Je tak celkom možné, že nebude potrebný ani herný PC ani herný notebook a vystačíte si lacnejším kancelárskym strojom.