
Dragon Age Remaster: Prečo EA hovorí nie zlaté žily
Fanúšikovia Dragon Age čakajú už roky na niečo, čo sa zrejme nikdy neuskutoční. Po úspechu Mass Effect: Legendary Edition by remaster trilógie Dragon Age mal byť jasná voľba. Lenže EA evidentne myslí inak.
Zamietnuté sny o návrate do Thedasu
Mark Darrah , bývalý výkonný producent zo štúdia BioWare, nedávno prezradil, že jeho tím niekoľkokrát navrhol remasterovanie pôvodných hier Dragon Age , ale vydavateľ tieto návrhy vytrvalo odmieta. A dôvody? Tie sú zmesou technických komplikácií a firemnej filozofie , ktorá sa zdá byť trochu... zvláštna. Darrah v rozhovore pre YouTube kanál MrMattyPlays odhalil, že BioWare malo v pláne vytvoriť niečo, čomu hovorili "The Champions Trilogy". Trojicu hier, ktorá by bola retroaktívne preznačená ako ucelená séria o veľkých hrdinoch - Hrdinovi z Feldrenu, Šampiónovi z Kirkwallu a Inkvizítorovi. Znie to dobre, nie? EA si to ale evidentne nemyslí.

Keď vydavateľ nemá rád easy money
"EA historicky - a neviem prečo, ale dokonca to verejne priznali - je akosi proti remasterom ," vysvetlil Darrah. "Je zvláštne, že verejne obchodovaná spoločnosť sa v podstate stavia proti ľahkým peniazom , ale zdá sa, že to tak je." Toto tvrdenie znie paradoxne, zvlášť keď si uvedomíme, že EA vydalo práve ono úspešné Mass Effect: Legendary Edition. Takže proti remasterom úplne nie sú, ale Dragon Age zrejme nepatrí do ich priorít. Darrah tiež prezradil, že EA v podstate povedalo: "Iste, choďte do toho, ale urobte to s peniazmi, ktoré už máte." A to bol problém. Štúdio BioWare malo plné ruky práce s inými projektmi a na remaster jednoducho nemalo zdroje. Ako keď vám šéf povie, nech si vyčistíte celú kanceláriu, ale nemôžete použiť žiadne čistiace prostriedky.

Technické peklo starých enginov
Mass Effect: Legendary Edition malo jednu obrovskú výhodu - všetky tri hry boli postavené na Unreal Engine . To znamenalo, že prácu na remasteri bolo možné z veľkej časti outsourcovať externým firmám. Dragon Age má však jeden drobný problém. Vlastne tri problémy. Každá hra používa iný engine. Dragon Age: Origins a Awakening používali Eclipse Engine . Dragon Age II bežalo na Lycium Engine, čo bola vylepšená verzia Eclipse. A Dragon Age: Inquisition? To už používalo Frostbite . Je to ako keby ste chceli renovovať tri domy, z ktorých každý je postavený úplne inak – jeden z tehál, druhý z dreva a tretí z kovu. Každý vyžaduje iný prístup a iných odborníkov. John Epler, kreatívny riaditeľ Dragon Age: The Veilguard, to minulý rok zhrnul výstižne: "Myslím, že som jeden z možno 20 ľudí, ktorí v BioWare zostali a skutočne používali Eclipse." Situácia je jednoducho taká, že už skoro nikto z pôvodných vývojárov v štúdiu nie je a znalosti potrebné na prácu so starými enginmi sa vytratili. Navyše, ak ste nedávno hrali napríklad najstarší Origins, veľmi dobre viete, že hra sa už s novými hernými počítačmi a hernými notebookmi veľmi poradiť nevie.

Nápad s modovacou komunitou
BioWare sa snažilo nájsť kreatívne riešenie. Jedným z návrhov bolo odovzdať Frostbite nástroje talentovanej modovacej komunite a nechať ju vytvoriť remake Dragon Age: Origins. To by mohlo fungovať – modderi dokážu robiť zázraky, ako dokazujú projekty ako Skywind alebo Black Mesa. Ale ani tento nápad neprešiel. Darrah vysvetlil, že by ste museli buď vytvoriť úplne nový tím, ktorý by sa naučil pracovať s "naozaj, naozaj tvrdohlavou starou technológiou", alebo to urobiť interne. A oboje stoja peniaze, ktoré EA nechce investovať .

Prečo to vlastne vadí
Dragon Age: Origins je hra, ktorá definovala celú generáciu RPG hráčov. Má komplexné morálne rozhodovanie , nezabudnuteľné postavy a skvelý súbojový systém. Lenže v dnešnej dobe vyzerá... no, ako hra z roku 2009. To odrádza množstvo moderných hráčov, ktorí by si inak túto klasiku zamilovali. Predstavte si, že by ste mohli hrať Origins s modernou grafikou a vylepšeným užívateľským rozhraním a podporou ovládača na PC. Alebo že by PlayStation majitelia konečne mohli hrať Origins a Dragon Age II, ktoré sú na konzolách Sony dostupné iba na PS3. Po úspechu Baldur's Gate 3 je jasné, že existuje obrovský trh pre kvalitné fantasy RPG .

Čo hovoria fanúšikovia
Reakcie komunity sú, ako sa dalo čakať, zmiešané až frustrované . Niektorí argumentujú, že súčasné BioWare by projekt možno pokazilo, čo nie je úplne nespravodlivý argument. Iní poukazujú na to, že Origins je stále „hra na úrovni Baldur's Gate 3“ as trochou starostlivosti by mohla osloviť novú generáciu hráčov. Jeden z komentátorov to vystihol výborne: "Môžu pokračovať v tvorbe prepadákov, alebo inkasovať ľahké peniaze. Nezdá sa, že by to bolo ťažké rozhodnutie."

Budúcnosť série
Situácia je o to smutnejšia, že Dragon Age: The Veilguard bolo podľa samotnej EA neúspešné. Štúdio BioWare sa teraz sústredí na novú hru Mass Effect a budúcnosť Dragon Age je neistá. Darrah síce opustil spoločnosť v roku 2020, ale vrátil sa ako konzultant, aby pomohol dokončiť The Veilguard. "Nemyslím si, že to urobia, ale myslím si, že by mali urobiť remaster prvých troch ," povedal Darrah. "A potom možno odtiaľ pokračovať." Lenže realita je taká, že EA má evidentne iné priority .

