DOOM: The Dark Ages - Pekelný štart s problémami

Predstavte si, že ste si predobjednali nový DOOM. Tešíte sa ako malé dieťa, zaplatili ste takmer 80 euro za fyzickú edíciu a nemôžete sa dočkať, až si hru vložíte do konzoly. Lenže potom príde rozčarovanie - disk obsahuje len pár megabajtov dát a zvyšok musíte rovnako stiahnuť z internetu. Na čo vlastne taký disk je? Presne táto situácia teraz štve tisíce fanúšikov série DOOM, ktorá v novom diele The Dark Ages skôr než démonmi poráža trpezlivosť svojich najvernejších fanúšikov.

Fyzické edície už nie sú, čo bývali

„Zrušil som svoju zberateľskú edíciu kvôli tomuto,“ píše na sociálnych sieťach jeden z rozčarovaných fanúšikov. A nie je sám. Fyzická edícia nového Doomu obsahuje na disku pre PS5 len úbohých 85 MB dát, pre Xbox potom približne 330 MB. Zvyšok hry? Ten si prosím stiahnite z internetu. Má vôbec zmysel kupovať „krabicovky“, keď dostanete vlastne len plastový suvenír? Nemyslite si, že je to prvýkrát. Podobný kúsok predviedol Call of Duty: Modern Warfare 2 už v roku 2022. Je to skrátka trend, ktorý ukazuje, kam herný priemysel smeruje. Fyzické kópie pomaly ale iste strácajú význam a možno sa blížime dobe, kedy zmizne úplne. Milí konzolisti, úplne chápem vaše rozčarovanie. My, ktorí vlastníme herné počítače a herné notebooky poznáme tento problém veľmi dobre. V našich fyzických krabičkách je už roky iba Steam kód.

Najhorší štart novej trilógie

Problémy s fyzickou edíciou nie sú jediným mráčikom na oblohe inak solídne hry. DOOM: The Dark Ages zaznamenal najhorší štart v rámci novej trilógie, aspoň čo sa týka počtu súčasne hrajúcich hráčov na Steame. Zatiaľ čo Doom z roku 2016 dosiahol vrchol 44 271 hráčov a Doom Eternal dokonca 104 891 hráčov, nový diel zatiaľ zvládol len skromných 31 470. Správne tušíte, že za tým môže byť Game Pass. Dark Ages je totiž prvým dielom, ktorý je od prvého dňa dostupný v predplatnom. Prečo by ste platili plnú cenu na Steame, keď za zlomok ceny získate hru v predplatnom? Pokiaľ vás zaujímajú len predajné čísla, musíme si počkať, až sa Microsoft a Bethesda pochvália oficiálnymi dátami.

Strieľačka, ktorá spomalila

Nemusíte byť nadšený fanúšik série, aby ste poznali, že sa DOOM: The Dark Ages od predchádzajúcich dielov výrazne líšia. Z kedysi svižnej, frenetickej strieľačky plnej skákania, kde ste neustále v pohybe, sa stala pomalšia, ťažkopádnejšia hra založená na parírovaní útokov a využívaní štítu. Kde ste predtým lietali priestorom ako stíhačka, teraz sa pohybujete ako tank - pomaly, ale s poriadnou silou. "V Doom Eternal ste sa cítili ako v stíhačke, tu budete ako železný tank," popísal zmenu šéf vývoja Hugo Martin. A presne tak to aj je. Namiesto úhybov a neustáleho pohybu teraz musíte stáť na mieste, blokovať červené útoky a parírovať zelené. Je to trochu ako keby Doom zrazu chcel byť Dark Souls.

Drak a mach - zbytočné odbočky?

Ako by všetky tieto zmeny nestačili, vývojári pridali aj pasáže, kde sedíte na chrbte mechanického draka Serrata alebo v kokpite obrieho mecha Atlana. Nie každému sa ale táto novinka páči. "Z dvadsiatich dvoch kapitol sa tieto pasáže objavujú asi vo štvrtine," uvádza jedna z recenzií, "a na rovinu hovorím, že Doom: The Dark Ages by bola lepšia hra, keby v nej tieto zastarané arkádovité minihry vôbec neboli." Mnoho hráčov je sklamaných, že tieto pasáže sú príliš jednoduché a monotónne. S drakom uhýbate doprava a doľava a strieľate na statické ciele. Atlan ponúka len úskoky, základné údery a nabíjanie špeciálnych útokov. Je to skôr ako odbočka, ktorá zbytočne naťahuje hernú dobu.

Hudobná kulisa namiesto ikonického soundtracku

Ďalšou bolestkou nového Doomu je hudba. Predchádzajúce diely nás rozpaľovali do biela metalovými riffmi a tvrdými beatmi, ktoré presne ladili s akciou na obrazovke. V Dark Ages ale budete počuť len akúsi generickú kulisu, ktorá sa snaží napodobniť úspešných predchodcov, ale nedosahuje ich kvalitu. "Bohužiaľ sa moje obavy naplnili a na zabíjanie démonov vám hrá dosť generická metalová hudba, ktorá sa len pokúša napodobniť dokonalosť predchádzajúcich skladieb," spomína jeden z recenzentov. "Predtým bola hudba dôležitou súčasťou hrateľnosti, teraz bohužiaľ pôsobí len ako hudba do pozadia, na ktorú pár minút po vypnutí úplne zabudnete."

Stále DOOM, len inak

Neznamená to, že by DOOM: The Dark Ages bola zlá hra. Kritici ju hodnotia väčšinou pozitívne a chvália predovšetkým kvalitný súbojový systém. Len je to jednoducho iný DOOM, než na aký sme boli zvyknutí. Niektorí fanúšikovia túto zmenu prijmú s nadšením, iní budú nostalgicky spomínať na rýchlejšiu a svižnejšiu minulosť série. Podobne ako keď si dáte svoj obľúbený čaj, ktorý už bol niekoľkokrát vylúhovaný - stále vám chutí, ale už to nie je taký pôžitok ako prvýkrát. Aj tak ale platí, že DOOM: The Dark Ages ponúka dostatok brutálnej akcie a démonického besnenia, aby uspokojil väčšinu hráčov. Ak vás niektorá z vyššie uvedených noviniek odrádza, možno si počkajte na zľavu alebo využite Game Pass. Pokiaľ sa vám ale nový smer páči, neváhajte a vrhnite sa do pekelného masakru hneď.