
Clair Obscur: Expedition 33 je hit. Čo chystá štúdio ďalej?
Francúzske štúdio Sandfall Interactive dokázalo niečo neuveriteľné. Tím 33 vývojárov vytvoril titul, ktorý otriasol herným svetom. Z celého tímu mali len traja ľudia skúsenosti z veľkého štúdia. Napriek tomu ich Clair Obscur: Expedition 33 predalo za 33 dní viac ako 3,3 milióna kópií. To je úspech, aký si málokto dovolí snívať – a napriek tomu sa to stalo. Opäť sa ukazuje, že hráči chcú jednoducho dobre postavený príbeh, uveriteľné postavy, skvelé dialógy a netradičné svety.
Úspech, ktorý prekvapil aj samotných tvorcov
Predstavte si, že päť rokov pracujete na svojom prvom veľkom projekte. Dúfate, že sa podarí. Ale netušíte, že práve meníte herný priemysel. Úspech Clair Obscur bol pre vývojárov úplným šokom. Guillaume Broche, riaditeľ štúdia, priznáva, že s takým ohlasom nepočítali. Hra sa okamžite zaradila medzi najlepšie hodnotené tituly roku. Získala si srdcia kritikov aj bežných hráčov. Dokázali to bez obrovských rozpočtov a bez armády skúsených profesionálov.
Tím nováčikov, ktorí písali hernú históriu
Čo robí tento príbeh ešte fascinujúcim? Iba traja vývojári z celkového počtu 33 boli bývalí zamestnanci Ubisoftu. Zvyšok sa radí medzi nováčikov bez skúseností s prácou na hrách. Skladateľov hudby Lorien Testarda našli na platforme Soundcloud. Predtým učil hru na gitaru. Nikdy nekomponoval hudbu pre videohry. Hlavného scenáristu objavili v príspevku na Redditu. Taký kasting by si nevymyslel ani najkreatívnejší scenárista.

Soundtrack, ktorý dobyl svet
Hudba sa stala jedným z najvýraznejších prvkov hry. Soundtrack dosiahol už viac ako 33 miliónov počúvaní. Útočí na predné priečky hudobných platforiem. Obsahuje cez 130 skladieb s celkovou dobou počúvania cez 8 hodín. Speváčka Alice Duport-Percier dodala hudbe nádherné vokály. Tie sprevádzajú hráča celým dobrodružstvom. Je to dôkaz toho, že talent sa skrýva všade okolo nás.
Magická trojka
33 dní stačilo, aby hra dosiahla 3,3 milióna predaných kópií. To je obrovský úspech aj napriek faktu, že je od prvého dňa v Game Passe. Predtým hra za dvanásť dní dosiahla dva milióny predaných kópií. Na platforme Steam si udržuje stále vysoký počet súbežne hrajúcich hráčov. To svedčí o tom, že nejde iba o krátkodobý boom. Ide o skutočne kvalitný zážitok.

Čo prinesie budúcnosť?
Producent François Meurisse už teraz potvrdzuje zaujímavé plány. "Rozhodne tu bude ďalšia hra. Nemôžem sa dočkať, až sa podelíme o prvé informácie. Teším sa, až sa ponoríme hlbšie do myšlienok a nápadov, ktoré máme na ďalšiu hru," prezradil v rozhovore. Štúdio získalo cenné skúsenosti. Nachádza sa v úplne inej pozícii ako pred piatimi rokmi. Očakávania budú tentoraz oveľa vyššie. To bude pre tím skutočnou výzvou.
Rozšírenie a filmová adaptácia na obzore
Vývojári už teraz uvažujú o možnom rozšírení pôvodnej hry. V príprave je dokonca filmová adaptácia. To dokazuje, ako ďaleko siaha vplyv tohto titulu. Vďaka úspechu sa im otvárajú nové možnosti. Guillaume Broche priznáva, že analyzujú, ktoré príležitosti sú dobré a ktoré nie.
Nintendo Switch 2 v hre?
Na otázku ohľadom verzie pre Switch 2 Broche odpovedal: "V tejto chvíli sa vďaka úspechu našej hry mení úplne všetko. Je síce čoskoro o tom hovoriť. Ale dostali sme sa do situácie nových príležitostí". Nie je to priame potvrdenie. Ale ani vyvrátenie. Štúdio pravdepodobne čaká na oficiálne uvedenie konzoly. Potom sa rozhodne pre ďalšie kroky. Rozšírenie na ďalšie platformy by mohlo priniesť hru k ešte väčšiemu publiku.

Boj o titul hry roku
S takýmito výsledkami sa Clair Obscur: Expedition 33 určite zaradí medzi kandidátov na hru roka. To bude na prestížnom udeľovaní cien The Game Awards. Nominácie možno očakávať v niekoľkých kategóriách. Minimálne za vynikajúci hudobný sprievod si ju zaslúži. Malé štúdio tak môže konkurovať obrovským projektom s rozpočtami rádovo v desiatkach miliónov dolárov.
Inšpirácia pre celý herný priemysel
Tento príbeh dokazuje, že v hernom priemysle stále existuje priestor na inovácie a prekvapenie. Nie je vždy nutné mať obrovský rozpočet alebo tím stoviek ľudí. Niekedy stačí dobrý nápad, odhodlanie a trocha šťastia na správnych ľudí. Sandfall Interactive sa tak stalo inšpiráciou pre všetky menšie štúdiá, že aj oni môžu vytvoriť niečo výnimočné. Vývojári dokázali, že v dobe dominancie veľkých korporácií má stále miesto kreativita a originalita. Ich úspech je pripomienkou toho, prečo milujeme videohry - pre ich schopnosť prekvapiť, inšpirovať a baviť. Ja sama túto hru hrala a vrelo odporúčam. Určite sa objaví v našich recenziách. Tak na čo čakáte - zapnite svoje herné počítače a herné notebooky , zamierte na Steam a pripravte sa na nálož skvelej zábavy.
