
Baby Steps: Hra, ktorá vás naučí chodiť (a trpieť)
Predstavte si, že ste sa prebudili ako tučný flákač, ktorý toľko času strávil na gauči, že zabudol, ako sa chodí. Nie, vážne. Toto nie je metafora moderného života, ale doslovný koncept hry Baby Steps od Bennetta Foddyho. Toho chlapíka poznáte. Getting Over It s jeho sadistickým pádom z hory v sude je jeho rukopis. A teraz tu máme ďalšiu perlu, ktorá dokazuje, že Foddy má nezdravú záľubu v tom, aby hráči trpeli. Takže ak ste tak trochu masochisti, nažhavte herné počítače a herné notebooky .
Keď Getting Over It nestačilo
Baby Steps vyšlo 23. septembra 2025 na PC a PlayStation 5 , a to po miernom odklade. Prečo? No, vývojári chceli vyhnúť kolízii s vydaním Hollow Knight: Silksong. Chytré. Nikto nechce, aby jeho dieťatko zapadlo pod lavínou očakávania. Takže si dali ešte dva týždne navyše a potom vypustili do divočiny hru, kde každý krok znamená výsledok dlhých minút sústredenia, balance a modlitieb k bohom fyzikálnych simulácií.
Nate a jeho životná kríza
Hlavný hrdina sa volá Nate. Nezamestnaný skrachovalec. Beznádej vtelená. Pravdepodobne by sa s ním kamarátili všetci, ktorí niekedy prežili víkend v pyžame s pizzou a Netflixom. Lenže Nate má problém oveľa vážnejší ako prázdnu chladničku. Ocitne sa totiž v podivnom svete a zrazu zistí, že nevie chodiť. Vôbec. Každý krok je veda. Musíte rozkmitať nohu, nájsť správnu rovnováhu a dúfať, že neskončíte nosom v blate alebo že vás váha neuvalí na zadok. Nie je to len drobná komplikácia. Je to celá hra. Walking simulátor v najčistejšej forme, čo si dokážete predstaviť. A nie, nie je to Dear Esther s poetickým rozprávaním. Toto je brutálna realita krokov, ktoré si musíte odpracovať, odpremýšľať a modliť sa, aby vás nestrhli z útesu. Každý úspešný krôčik je malý triumf. Každé zakopnutie dôvod na besnotu alebo smiechu, záleží na vašom duševnom nastavení.

Fyzika ako hlavný protivník
Baby Steps používa plne simulovanú fyziku. To znamená, že nejde len o to stlačiť tlačidlo a ísť dopredu. Nie nie. Každý pohyb má svoju váhu, zotrvačnosť, dôsledky. Vaše Achillove šľachy konečne dostanú prácu, ktorú si zaslúžia, keď budete vyhýbať prekážkam, divným ľudským bytostiam a zvieratám, ktoré sa tvária, ako by im bolo úplne jedno, či dorazíte na vrchol hory, alebo spadnete do priepasti. Hra má viac ako 420 zvukov a beatov , ktoré reagujú na vaše kroky. Alebo skôr na vaše pokusy o kroky. Soundtrack sa prispôsobuje tomu, ako sa vám darí, takže keď sa váľate po zemi, hudba to komentuje. Táto dynamika robí z Baby Steps viac než len frustrujúci zážitok. Je to takmer interaktívne umenie. Skoro.
Cutscény a sarkastický trest
A tu začína to najzaujímavejšie. Foddy sa pohral s jedným z najstarších herných hriechov: preskakovaním cutscén. Viete, ako to chodí. Otvorí sa príbehová scéna, vy držíte tlačidlo a zmizne. Praktické, rýchle, všetci to robia. Lenže Baby Steps vás za to trestá. A ako elegantne! Spočiatku je to jednoduché. Scéna zmizne po podržaní tlačidla. Ale s každým ďalším preskočením sa to stáva ťažšie. Naraz musíte rýchlo stláčať tlačidlá, sledovať pohybujúce sa ukazovateľ alebo plniť minihrátky. A keď budete ignorovať príbeh dostatočne dlho, hra sa rozhodne, že už vám ho ďalej rozprávať nebude. Jednoducho vás odreže od záveru. Toto je Foddy v plnej kráse. Tresty s iróniou, sarkazmus zabalený do mechaniky.
Tridsaťminútový podcast ako epilóg
Pokiaľ preskočíte príliš veľa cutscén, namiesto klasického konca sa spustí tridsaťminútová neodkliknuteľná scéna. V nej sedí Gabe Cuzzillo, hlas Nateho, a Bennett Foddy ako humanoidný somár pred chatou a rozprávajú sa. O čom? O Jokerovi. O hre o tróny. O sci-fi hre Intergalactic: The Heretic Prophet od Naughty Dog. Pôsobí to ako podcast, ktorý ste si zapli omylom, ale nemôžete ho vypnúť. Je to odmena, alebo trest? Záleží, ako na to pozeráte. Pre niekoho je to geniálny meta-komentár na to, ako hráči spotrebúvajú príbehy. Pre iných je to pol hodiny, kedy sa nemôžu pohnúť a premýšľajú, kde sa v živote pokazilo, že túto hru vôbec začali hrať.

Inšpirácia a odkaz
Baby Steps je z dielne rovnakých ľudí, ktorí vám priniesli Ape Out a Getting Over It. A je to cítiť. Rovnaký druh náročnosti, rovnaká láska k frustrácii zabalené do humoru a rovnaká chuť experimentovať. Hra sa od septembra rýchlo stala obľúbenou medzi tými, ktorí majú radi netradičné zážitky. A nie je divu. Toto nie je hra pre všetkých. Nie je to pohodová prechádzka parkom. Je to viac ako pokus vyliezť na Everest v gumových vodných bicykloch. Tvorcovia si dávali načas. Vydanie sa posúvalo, aby sa vyhli väčším titulom. Múdre rozhodnutie. Baby Steps potrebuje pozornosť. Nie tuctové recenzie, ale ľudí, ktorí si na ňu urobia čas a pochopia, že ide o viac než len bizarnú fyzikálnu simuláciu.
Čo z toho vyplýva?
Baby Steps je hra pre trpezlivých. Pre ľudí, ktorí majú radi, keď ich hra provokuje, núti ich premýšľať a občas ich aj trochu naštve. Nie je to pre každého. Ale ak máte radi hry, ktoré prekračujú hranice, ktoré si trúfnu byť iné a ktoré vás nenechajú v pokoji, toto je vaša voľba. Je to absurdné, frustrujúce, niekedy až neznesiteľne pomalé? Áno. Ale zároveň je to geniálne. Chodenie nikdy nebolo také náročné. A teraz si predstavte, že v skutočnom živote máte rovnaký problém ako Nate. Zrazu je každý krok malým zázrakom, nie? Možno je to presne to, čo Foddy chcel. Aby ste si uvedomili, ako veľmi toho beriete za samozrejmé. Alebo možno len chcel, aby ste trpeli. S ním to nikdy neviete.

